Terug in het koude kikkerlandje - Reisverslag uit Brielle, Nederland van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu Terug in het koude kikkerlandje - Reisverslag uit Brielle, Nederland van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu

Terug in het koude kikkerlandje

Door: nicolelaurijssens

Blijf op de hoogte en volg Nicole

25 Juli 2011 | Nederland, Brielle

Hallo!

Tja, het zit er voor mij al weer op! Ik kan vertellen dat het behoorlijk tegenvalt hier in het koude, grijze, saaie Nederland. Ten eerste heb ik het ontzettend koud de hele dag al! Dat was ook wel te verwachten na twee weken lang 24u per dag +30graden te hebben.. Ten tweede ben ik ontzettend gaar! Speciaal voor jullie zal ik nog even een terugblik doen!

Zoals jullie weten ging ik met de trein van Yangshuo naar Gangzhou. Deze treinreis verliep prima en we waren zelfs eerder op de plaats van bestemming! Namelijk 6.40u! Hierdoor hadden wij een lekkere lange dag in Guangzhou. Wat een meevaller was, was dat we al onze kamers in konden. Deze waren al schoongemaakt zeiden ze.. Tja, dit is denk ik vliegensvlug gedaan aangezien in naast de gordijnen nog een blauwe boxershort heb gevonden, die niet van mij is!

Hierna gingen we op pad naar de markt Qing Ping. Voor de lezers die deze markt niet kennen: een typisch Chinese markt. Toen wij aankwamen ging het net open. Hier waren net als op de medicijnmarkt heel veel winkels met zakken vol verschillende kruiden. Dit viel ons een beetje tegen, dit hadden we niet verwacht. Maar we hadden te vroeg geklaagd, een paar straten verder op waren dozen vol met levende kikkers, schorpioenen, schildpadden, slangen en vissen. Verder werden de vissen op een tafeltje onthoofd en werden er kalfjes op de straat in stukken gehakt.. Zo als jullie al kunnen raden rook het niet helemaal jofelnootje.

Na deze feestvreugde gingen we winkelen. Dit hebben we te voet gedaan en we zijn ook nog langs de grootste kathedraal van China gekomen.. Net zoals de Moskee in Xi'an was deze grootte ook niet bepaald overweldigend, maar wel mooi.

Na heerlijk gewinkeld te hebben en mezelf verwend met een paar nieuwe Adidas, zijn we naar de Bonsaituin gegaan. Hier heb ik ontzettend veel verschillende Bonsaibomen gezien. Groot - klein - jong - oud, noem maar op. Er waren ook Bonsaibomen die vast gegroeid waren aan een rots. Dit leek net een Bonsai-oerwoud, heel apart.

Naast de Bonsaituin, zat de vogeltjesmarkt. Altijd leuk om naar vogeltjes te kijken, zou je denken. Dit vond ik sneu. Er zaten hier echt ontzettend veel vogels in één kooi en er waren allemaal kooien opgestapeld. Heel apart om te zien.

Deze bezige dag hebben we afgesloten op het eiland Shamain. Hier staan allemaal koloniale huizen, dus dit geeft een groot verschil met de rest van de stad. Rustgevend en mooi. Wat wel jammer was, was dat ze schildpadden aan het vangen waren in de Pearlrivier. Dit vond ik echt erg om te zien. Later hadden we bedacht dat ze de schildpadden al bij zich hadden en dat ze de vissen die ze in de rivier zouden vangen, dan meteen aan de schildpadden zouden geven. Tja, dat klinkt als een mooie droom. Helaas hebben we waarschijnlijk de schildpadden voor de Qing Ping markt gezien..

In de avond gingen we met z'n allen het laatste avondmaal houden. We liepen naar een restaurant. Hier konden we alleen met de lift komen, dus wij met z'n allen in de lift: gingen de deuren niet meer dicht. Heel fijn als dat de enige in en de enige uitgang is! Brrrr.. hier heb ik maar niet overnagedacht toen we boven in het stampvolle restaurant zaten. Na mensen die niet gereserveerd hadden van onze plaats afgegooid te hebben gingen we bestellen. We bestelden iets met vis.. In China is het de gewoonte om een levende vis uit te kiezen uit een aquarium en die wordt dan voor je klaargemaakt. Dit hebben Julia, Daan en ik dan ook even gedaan.. Eten was goed, alleen de kip heb ik niet geprobeerd. Die zag eruit alsof die nog rauw was en ik had niet zoveel zin om zwak, ziek en misselijk in het vliegtuig te zitten. Wel heb ik als stoere meid gans gegeten. Dit smaakte eigenlijk gewoon als gevogelte en was niet heel bijzonder.

De volgende dag vertrokken wij om 7.30u Chinese tijd. Dit is 1.30u Nederlandse tijd. Uiteindelijk was ik om 20.30u Nederlandse tijd klaar om naar huis te gaan vanuit Schiphol. Tussendoor haast alleen maar gezeten. We hadden een tussenstop bij Beijng. Om te voorkomen dat wij per ongeluk in Beijing zouden blijven, kregen wij een ronde gele sticker op. Zeer apart..Wij hebben niet lang op vliegveld van Beijing rondgelopen, binnen 25min na aankomst op het vliegveld moesten we al weer boarden. Dit hadden ze best wel een uur of twee uit kunnen stellen. Wij hebben namelijk minstens 2u gewacht in het vliegtuig tot wij de lucht in mochten. Nee, dit was niet vanwege een technisch mankement of een losse vleugel. Dit kwam door de mist. Het was echt ontzettend mistig in Beijing. Dus voordat wij de lucht in waren, was ik het vliegen eigenlijk al zat.. Hahaha! Toch heb ik het over me heen laten komen:10u later én drie ongelofelijk heerlijke vliegtuig maaltijden (not) verder waren wij weer op Nederlandse bodem, waar wij weer begroet werden door de Hollandse regen.

Ja, ja, dit was het dan al weer.. Jullie zullen nu moeten wachten tot volgend jaar.. Leuk dat jullie het allemaal gevolgd hebben, hierdoor was het extra leuk voor mij om dit allemaal te schrijven!

Liefs,
Nicole

• 25 Juli 2011 - 12:35

Paps:

Zo dat was nog een laatste indrukwekkende dag , je bent nu weer veilig thuis vanaf het andere kantje van ons wereldbolletje. Het is bijna ongelooflijk wat je allemaal hebt meegemaakt en allemaal zeer bijzonder.
    Denk dat je moeder en ik dit over jaren ook gaan doen want het was wel super hoor, dit moet je eigenlijk gedaan hebben al is het maar 1 keer in je leven. Nu kan je even lekker gaar zijn thuis en in je ritme weer komen van ja het koude kikkerlandje alleen de kikkers liggen niet open en bloot voor je neus .
    xxx paps en je verslag was zowieso al een ervaring voor ons rijker .

• 25 Juli 2011 - 15:03

Marcella:

Hey, Ben blij dat je weer veilig (en niet ziek, zwak en misselijk) thuis bent gekomen. Zal zeker wel koud zijn voor jou, hier is het bijna geen mooi weer geweest, dus een beter tijd om naar China gegaan had je niet kunnen kiezen denk ik. Nou veel plezier met gaar zijn en lekker bijkomen.
    Ik zie je wel weer xxx

• 25 Juli 2011 - 16:49

Evert:

Hay Nicole,

Mooie Adidassen!
    Wel héél apart zo'n markt met al die verse waar, combi dierentuin & slager.

Thanx voor je blog en nu natuurlijk razend nieuwsgierig naar de rest van je verhalen,

Hooii

Evert

• 25 Juli 2011 - 18:02

Karin:

Hey Nicole,

Ben blij te lezen dat je weer veilig en wel in ons koude kikkerlandje bent.
    Wel een beetje jammer dat je het zonnetje niet hebt meegenomen deze kant op! haha.
    Kom je gauw een kop thee drinken?
    X Karin X

• 26 Juli 2011 - 06:54

Mama:

Ik ben blij dat je zo genoten heb van je reis en weer veilig ben thuis gekomen!!
    Met een koffer vol verhalen van wat je hebt gezien, gedaan en leuke ontmoetingen,èn gelukkig voor ons met leuke kadootjes !!!
    Het was fijn om als thuisblijver je blog telezen om zo een idee te hebben wat je allemaal mee maakte en op de foto`s te zien hoe je koppie stond.
    Fijn dat je weer thuis ben hoor
    Dikke X