Hermitage, Smolny en Chesma Church - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu Hermitage, Smolny en Chesma Church - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu

Hermitage, Smolny en Chesma Church

Door: Nikol

Blijf op de hoogte en volg Nicole

23 Oktober 2014 | Rusland, Sint-Petersburg

Hallo hallo hallo hallo,

Hier nieuws uit het koude culturele Rusland. Na een stevig ontbijt, maar een heerlijke omelet (du fromage) zijn we naar het Hermitage gegaan.

Het Hermitage is een megagroot staatsmuseum. Het is gevestigd in het winterpaleis aan een groot rond plein met een mega obelisk in het midden. In de boekjes en op internet stond dat je lang in de rij moet staan en zeker je tickets vooraf moet kopen. Met een sneeuwvlokje zo hier en daar wandelde we zo naar binnen en was de wachtrij nergens te bekennen. Binnen in het Hermitage is het 1 groot doolhof. Je zou hier heel goed verstopperdje kunnen spelen. Maarja, daar kwamen wij natuurlijk niet voor. Wij kwamen cultureel doen. Het hermitage is tot de nok toe gevuld met kunst. Aan de muren, met standbeelden, muurschilderingen, plafondschilderingen en veel pracht en praal. Echt een overdaad. Omdat je niet alles kan zien gingen wij op weg naar de Nederlandse kunst. Dit ging niet zo 1, 2,3 de plattegrond is net een rubikskubus en is zelfs voor ervaren kaartlezers een behoorlijke uitdaging. Het voelt als of de plattegrond gespiegeld, want de bordjes en kleuren geven andere info dan de plattegrond. Heel bijzonder dus.
Sowieso is het Hermitage qua kunst heel bijzonder. Er hangt werkelijk waar voor een fortuin. Mocht er crisis komen in Rusland, dan hoeven ze maar 1 van de 300 zalen te verkopen en dan staan ze weer in de plus. Om een beeld te geven en om te laten zien dat ik niet overdrijf : in een zaal hangen er gewoon 48 schilderijen van Rembrandt.. Ook is er een beeld van Michelangelo, schilderij van Leonardo da Vinci.. Helaas geen eieren van Fabergé, maar je kan niet alles hebben.
De tijd in het Hermitage vliegt ook nog eens. We zijn er drie uur geweest, maar het voelde als vijf minuten. Ik heb nu nog het gevoel dat ik eigenlijk niets gezien heb. Maarja, je kan niet alles.

Na de kunsttrip gingen we van naar de Chesma Church. Deze kerk staat op talloze foto's, maar nergens in de boekjes of kaarten staat beschreven hoe je er kunt komen. Gelukkig bestaat er zoiets als Google maps. Dus na een lange metrorit en een wandeling door het echte St. Petersburg kwamen we eindelijk bij de Chesma church. Dit was behoorlijk verrassend. De kerk was zalmroze in plaats van rood en heel klein. Eigenlijk was het gewoon een schattig kerkje. In dit snoepkerkje kon je ook kaarsjes branden, dus ik dacht laat ik ook 1 kaarsje gaan branden. Bij het kerkwinkeltje ging ik een kaars kopen en kreeg er zeven.. Zeven kaarsen voor 100 roebel, oftewel voor twee euro. Ik heb dus heel veel mensen herdacht. Haha.

Na dit schattige kerkje weer een behoorlijke wandeltocht ondernomen. Nu naar het Smolny institute. Dit is weer een zo'n ijsjeskerk, maar met blauw en wit. Erg mooi en een barre tocht (snijdende kou) om er te komen en helaas gesloten.. Gelukkig was de buitenkant ook mooi. Tijdens de terugtocht een stop gemaakt bij een Russisch barretje in een soort van kelder. Het was hier propvol met Russen die lekker thee aan het drinken en wat lekkers aan het eten waren. De hele vitrine lag vol met Russische lekkernijen. Nu ben ik zo nu en dan wel avontuurlijk aangelegd en had ik mijn nieuwsgierige bui. Mijn keuze was dan ook iets wat leek op een kruising tussen een weespermop en een röstirondje. Er werd nog een kwak witte saus opgegooid en toen dacht ik oooo god wat heb ik gekozen. Gelukkig viel het 100% mee en was het heerlijk! Er zat zachte geitenkaas in en het was gewoon jammer dat het op was. Daarna nog verder gelopen en weer op de Nevsky Prospekt (4km lange winkelstraat) uitgekomen. Hier nog lekker een zalm-spinazielasagna gegeten en toen na een kop thee weer terug naar hotel.

Dit het weer in een Russische notendop,

Liefs,
Nikol Vlauraqssens

• 23 Oktober 2014 - 15:10

Stefan:

Gaaf hoor, wel jammer dat je het zo laat verstuurd heb haha, maar 48 schilderijen wow.

• 23 Oktober 2014 - 19:51

Mama:

Hooooiii
    Wat hebben jullie vreselijk veel gezien zeg!!
    Wat een leuk verslag ook weer vandaag.Echt leuk om te lezen.
    Grappig dat de kaarsjes zo goedkoop waren, meestal zijn ze behoorlijk aan de prijs.

Geniet nog even van het vakantie gevoel!!
    Tot va xxxxx

• 23 Oktober 2014 - 21:04

Evert:

Wanneer je dit kunt lezen ben je al weer verdacht dichtbij

Hay Nicole,

Haha, ijzersterke verslag en een tien met een griffel voor de opmerking bij die zeven kaarsen.
    Maar goed dat jij zo'n cultureeltypje bent, en een zoetekauw! En helaas ..... het naar huis gaan komt rap dichterbij.
    Voor het zover is, amuseer je en
    Hoooiii

Evert