Noordelijke Noorwegen - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu Noordelijke Noorwegen - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu

Noordelijke Noorwegen

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

07 Januari 2018 | Noorwegen, Tromsø

Hei hei!

27 december was het zo ver! Wij gingen eindelijk naar het koude noorden! Om 11.15u vlogen we vanaf Amsterdam naar Stavanger. Hier hadden we even een tussenstop en toen gingen we met een propellervliegtuig door. Heel interessant een vliegtuig met propellers. Het vliegt wel iets minder comfortabel dan een 'gewoon' vliegtuig.

Als verrassing hadden we in Bergen nog een tussenstop en daarna gingen we eindelijk naar Tromsø. Aangekomen in Tromsø verliep alles super relaxed. We konden meteen mee met de Flybus naar het centrum, dus dat was goed geregeld. Inchecken verliep ook op rolletjes, dus daarna gingen we wat eten. Het eten verliep iets minder soepel. Het is een tijd geleden dat ik zo'n vieze pizza op heb. Ten eerste waren het hele dure pizza's. 30 euro voor een pizza vind ik toch erg duur. Dus koos ik een wat minder spectaculaire pizza, met als gevolg een vieze pizza (die ook erg snel koud werd). Jammer jammer.

De volgende dag viel het ontbijt in het hotel wel weer alles mee. Het was heel uitgebreid en met genoeg lekkere dingen. Dit zorgt voor een prima bodem om de kou in te gaan. De eerste dag hebben we lekker de stad rondgelopen. Tromsø is voor het Noordelijke Noorden een grote stad. Het centrum daarentegen is klein, maar wel is alles aan te lopen.

Vandaag deden wij een uitgebreide lunch, omdat we in de avond een noorderlicht tour gingen doen. Prima gegeten, nog even uitgerust en lekker een boek gelezen om daarna even een snack te gaan eten. Dit gingen we eten bij de Burger King. De Burger King in Tromsø is echt verschrikkelijk. Vies (overal patat op de vloer), slechte service, maar het ergste is nog.. ontzettend vieze hamburgers.. Dit terwijl je zou denken dat je er niet veel aan kan verpesten. Wel dus! Bah bah bah!
Gelukkig hadden we goed geluncht!

Voor de tour werden we precies op tijd opgehaald en gingen we warme kleding shoppen. Dit betekende dat ik een thermobroek - een gewone broek - skibroek - thermosuit aan had. Oftewel wij waren michelin mannetjes geworden. Heel erg fijn, want we hebben het geen moment koud gehad. Volgens de gids was het een goede avond en hoefden we niet naar Finland toe voor het Noorderlicht.. Helaas bleef het telkens bewolkt en dan is er geen noorderlicht. Dus het hing aan een draadje! Uiteindelijk gingen we naar het Grotfjord. Hier gingen de gidsen vuur maken en toen begon het wachten. Nu ben ik erg slecht in wachten, maar gelukkig hoefden we ook niet lang te wachten!

Wat het noorderlicht eigenlijk precies is:
Vanuit onze zon worden voortdurend elektrisch geladen deeltjes de ruimte in geslingerd, de zonnewind genaamd. Dit gebeurt met een snelheid van gemiddeld 400km/sec, maar kan variëren tussen 250 en 2.500km/sec. Een klein deel van deze deeltjes zal na een reis van ongeveer 150 miljoen kilometer onze aarde bereiken.
Wanneer deze geladen deeltjes vervolgens in onze atmosfeer botsen met zuurstofatomen en stikstofmoleculen, worden er lichtdeeltjes gegenereerd. Bij voldoende botsingen aan de nachtzijde van de aarde kunnen we dit uitgezonden licht met het blote oog waarnemen.
Het noorderlicht is meestal te zien in het groen, maar soms kan ook paars en heel soms ook rood worden gezien.

Wij hebben heel veel geluk gehad. Wij hebben ontzettend veel en lang het Noorderlicht gezien. Het Noorderlicht hebben we zelfs zien 'dansen'. Daarnaast hebben we het ook zelf kunnen fotograferen, erg leuk om te doen.

Bij onze tour zat ook nog een expedition meal. Dit is gedroogd voedsel in een zak waar je heet water bij doet. Dit moet 10 minuten staan en dan is het klaar om te eten. Ik heb dus een pasta bolognese gegeten met het noorderlicht op de achtergrond :-). Een prima bezigheid voor een donderdagavond!

Na dit mooie natuurverschijnsel moesten we snel naar bed, want de volgende dag gingen we weer op pad! Deze keer een fjord tour! Het zou een koude dag gaan worden, dus eerst weer warme kleding shoppen! De tour was prachtig. Het was een prachtige dag en dat gecombineerd met het prachtige Noorwegen.. super! Zoveel mooie plekken gezien, super! Tussendoor nog een warme chocolademelk en een broodje met garnalen (niet uit Stellendam).
Een heerlijk dagje zo! In de avond nog lekker gegeten en toen naar bed.

Om zes uur 's ochtends begon het.. Ik werd ziek. De daaropvolgende anderhalve dag heb ik niets binnengehouden en elke twee uur alles eruit gegooid. Daarna begon de ellende, want ik kon niet meer in bed blijven.. We moesten naar weer terug naar Amsterdam. Eerst met de bus, vlak voor we de bus in gingen nog een keer over mijn nek gegaan (ook niet bemoedigend voor de reis). Op het vliegveld rustig aan gedaan. Toen ik het vliegtuig in kwam, heb ik een 'fout' gemaakt. Ik vroeg namelijk om zakjes, omdat ik mij niet goed voelde en het fijner vond om iets bij me te hebben. Hierna moest ik met de stewardess en later ook nog de piloot in gesprek, omdat ze geen zieke mensen vervoeren. Uiteindelijk mocht ik wel mee, maar moest ik met een mondkapje op zitten gedurende de vlucht. Weer eens wat anders! Na deze vlucht voelde ik me eindelijk iets beter. De rest van de tocht naar Brielle verliep goed.

Al met al een geweldige vakantie, met een verrassend einde.

Doeiii!

Steven & Nicole

• 07 Januari 2018 - 17:17

Riet:

tof En leerzaam verhaal Nicole!

• 07 Januari 2018 - 17:25

Mama:

Hoi Steven en Nicole
    Wat hebben jullie in een paar dagen veel prachtige dingen gezien zeg!
    En wat een mooie foto's van het noorderlicht, echt betoverend lijkt het mij .

Vervelend dat je ziek bent geworden en uiteindelijk met een mondkapje op in het vliegtuig zat. Maar wel weer een echt sterk verhaal.

Een mooie afsluiting van een reislustig 2017 ! Ik kijk uit naar jullie reizen in 2018
    Dikke x mama

• 07 Januari 2018 - 18:43

Irna:

Hoi hoi
    Wat een leerzaam verhaal zeg
    En fijn dat jullie al dat moois hebben kunnen zien zeg .voor het eten moet je daar dus niet heen hihi
    Waardeloos om ziek te moeten reizen zeg bah bah
    Maargoed dat snel vergeten en het moois blijft over

Groet
    Irna

• 07 Januari 2018 - 20:19

Evert:

Hay Nicole & Steven,
    Toch een reis die jullie niet snel zullen vergeten. Toch?
    En Nicole ........ kon je met dat mondkapje op nog wel praten? Zou anders wel een straf voor je zijn geweest.
    Maar .................... mooi dat het noorderlicht op de foto staat. Na je uitleg snap ik wel hoe het noorderlicht werkt, maar je moet toch blij zijn dat het noorderlicht zich aan je tekst heeft gehouden!

Hooii,
    Evert

• 07 Januari 2018 - 21:33

Lia:

Hoi Nicole en Steven,

Klinkt mooi allemaal en de foto's zijn prachtig!
    Wat vreselijk dat je met een mondkapje op in het vliegtuig moest zitten.
    Ik vind dat personeel in vliegtuigen soms wel een beetje raar.

Groet van ons, Toon en Lia.

• 08 Januari 2018 - 09:41

Jan:

Vervelend dat je ziek werd, maar ook weer een beetje verklaarbaar. Pizza's, Burger King, gedroogd voer. Eet nou eens gewoon gezond eten. Ik lees nergens dat je fruit eet of zo.