Magnifiek Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu Magnifiek Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu

Magnifiek Marrakech

Door: Naima

Blijf op de hoogte en volg Nicole

04 Mei 2018 | Marokko, Marrakesh

Bonjour!

Aangekomen op het vliegveld van Marrakech én toegelaten tot het continent Afrika gingen we naar ons verblijf. We verbleven deze keer in een riad. Dat is een Marokkaans huis met meerdere verdiepingen en een binnentuin. Hier kun je heerlijk ontsnappen aan alle hectiek.

Dit was wel nodig.. zeker na één van onze eerste stappen buiten de deur. Wij wilden namelijk even naar de Koutoubia moskee om alvast de ontmoetingsplek voor de volgende dag te zoeken. Wij maakten binnen 10 seconden 2 fouten.. 1 - we keken op een kaart, 2 - we kapten een man die ons wilde ‘helpen’ niet direct rigoureus af. Het gevolg - na door een weerwar van straatjes te hebben gelopen (wat ook compleet overbodig was) strandden we in een discussie over het wel of niet betalen van die man voor het ongevraagd wijzen van de weg. Nadat deze man toch besloot af te druipen, gingen we verder met een flinke dosis achterdocht. Een paar minuten later kwamen we in een verkeerschaos terecht waar ze in India jaloers op zijn. Heel veel getoeter, file en harakiri gedrag. Met gevaar voor eigen leven de moskee bereikt. Toen waren we het ook aardig zat en zijn we lekker terug gegaan naar de riad om wat te eten en te relaxen. Later bleek dat er die dag allerlei stakingen waren..

De volgende dag waren we weer fris en fruitig en maakten ze ons erg gelukkig in de riad. Er was namelijk een zeer uitgebreid ontbijt. Het ontbijt bestond uit: versgeperste sinaasappelsap - een glaasje met vers fruit - Marokkaanse thee - brood - een glaasje yoghurt - 3 soorten Marokkaanse deegwaren (elke dag anders) - fruitmand. Het perfecte ontbijt op een heerlijk terras met ontzettend vriendelijk personeel.
Nu waren wij klaar om op pad te gaan. Onze gids ontmoette wij bij de afgesproken plek. Vervolgens zijn we kriskras door de stad overal heen geweest. We zijn naar 2 gave paleizen geweest, want de oude Koran school was dicht. Ook zijn we in een bakkerijtje geweest en hier hebben we verser dan vers brood gegeten. Uiteraard zijn we ook door de soeks gegaan, waar we constant opzij moesten springen voor scooters, fietsers, houten karren met en zonder ezels. Na vier uur wandelen zijn we uitgekomen bij the Secret Garden. Een super mooie plek om te relaxen en van te genieten.
Van al dit wandelen word je hongerig. Van onze gids hebben wij een goede tip gekregen voor een heerlijk restaurant. Hier heb je 3 gangen voor ongeveer 15 euro. Wat je hiervoor krijgt? Een flinke kom harira soep - 3 broden - dadels - olijven / een tot de nok toe gevulde tajine met veel vlees of 2 mega spiesen met patat & rijst / Marokkaanse thee met 2 koeken per persoon / fruitmand met banaan - appel - sinaasappel - aardbeien / een fles water van 1.5L - blikje cola. Dit is natuurlijk een mega maaltijd en hebben wij als dunch (lunch & diner) gegeten - elke dag..
Verder heerlijk gerelaxt op de heerlijke banken/bedden op het dakterras.

De volgende dag begon wederom met een verwenontbijt. Dit was wel nodig, want wij hadden een tocht van 3.5km voor de boeg naar Le Jardin Majorelle. De weg was slingerend langs de soeks. Hoe wij dit doolhof hebben overleefd? Maps.me. Hierdoor waren we 2x verkeerd gelopen. Zonder deze geweldige app hadden we er zeer waarschijnlijk nog gelopen. Het voordeel hiervan is dat je er subtiel een blik op kunt werpen en je dus minder snel een prooi bent in de Marokkaanse soek jungle.

Aangekomen bij Le Jardin Majorelle stond er een behoorlijk rij. Deze rij duurde bijna een uur. Heel bizar, maar mogelijk nog bizarder is dat de tuin het wachten waard was. Zo ontzettend mooi en apart. Daarnaast hadden ze ook nog eens heerlijke verse munt thee. Tel daar een warm zonnetje bij op en de dag is compleet.
Na deze geweldige tuin en wederom een overheerlijke lunch was het tijd voor een andere tak van sport. Souvenirs kopen. Als je in Marrakech souvenirs koopt voor de (eerste) gegeven prijs, dan ben je een dombo.. of heb je geld teveel. Nu heb ik geen geld teveel en hou ik van afdingen (geërfd van mijn vader), dus dat komt goed uit. Steven is hier minder van, dus die heeft vooral moeten wachten tot het hele proces voorbij was.
Wel heeft Steven pluspunten gescoord. Steven wilde mij namelijk niet ruilen tegen kamelen - ook niet tegen Ferrari’s - zelfs niet tegen riads. Dus Steven en ik gingen er weer gezellig samen vandoor. Tenslotte kreeg ik nog een deal mee van de verkoper: als ik Steven zat ben, dan mag ik hem ruilen tegen 10 kamelen..
Na de jacht in de Soek jungle was het weer relaxtijd!

Aan al het leuks komt een eind. Dus ook aan de tijd in de
Marrakech. Vanochtend was het laatste ochtendmaal aangebroken. Daarna hebben wij nog genoten van de Hammam in onze riad. Gelukkig gingen wij pas om vijf uur ‘s middags weg en konden wij genieten van een fijne dag. Wij hebben nog even een heel duur hotel van de binnenkant bekeken. Een mooie plek met mooie mozaïeken. Geweldig! Daarna nog een wat gewinkeld voor mooie prijsjes - er werd zelfs gevraagd of ik Berber was, omdat ik weer eens voor een dubbeltje op de eerste rij wilde zitten.. tenslotte weer een dunch gedaan bij Riad Omar en hebben we nog een uurtje uitgebuikt in het zonnetje.

Helaas moesten we toen naar het vliegveld. Hier moesten we ongeveer 20x ons paspoort/boardingpass laten zien. Laten we zo zeggen: je komt Marokko makkelijker in, dan dat je er uit komt. Maar ook dit is gelukt. De laatste dirham zijn opgemaakt en de terugreis ging van start.

Au revoir

Samir & Naima

• 05 Mei 2018 - 02:28

Mama:

Hoi wereldreizigers!
    Wat een bijzondere reis was dit toch weer! En wat hebben jullie weer veel gezien èn meegemaakt.Fijn dat jullie genoten hebben, en dit kunnen jullie van de lijst afvinken.
    En ik moet zeggen:Steven met het kamelen verhaal heb je bij mij ook punten gescoord hoor !!!
    Doei!! X mama

• 05 Mei 2018 - 10:10

Janny En Jan:

Zij die veel reizen kunnen veel verhalen. Bedankt voor je smeuige verhaal.
    Leuke ervaring met de vasthoudende verkopers. Het zin de klassieke voorbeelden van de toeristen. En bij het kopen afdingen tot minstens 50%!
    Hopelijk een voorspoedige reis.
    Groetjes/Janny en Jan

• 05 Mei 2018 - 13:44

Lia:

Hallo Nicole en Steven,

Nou weer zat meegemaakt!
    Het blijft spannend bij jullie.

Groetjes van ons. X

• 05 Mei 2018 - 22:20

Anneke:

Wat een avontuur weer, super leuk om te lezen.
    En een 'feest van herkenning', ook ik ging binnen 1min op de 1e dag de "fout" in, en werd zelfs na een wirwar aan doorgelopen straatjes in een shop gedropt

• 06 Mei 2018 - 10:38

Evert:

Hay Nicole & Steven,
    Goh. Wat gaat de tijd toch snel op zo´n reis. Voordat je het weet zit je weer op de Honte!
    Op naar het volgende avontuur dan maar.
    Hooii,
    Evert

• 11 Mei 2018 - 11:48

Irna Trouw:

hahah geweldig verhaal en ik leer ervan hihi ik zou mezelf alles laten aanpraten inderdaad .
    en wat hebben jullie heerlijk gegeten zeg :) TOP om te lezen

groet
    irna