Peru na Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu Peru na Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu

Peru na Machu Picchu

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

06 Augustus 2018 | Peru, Cuzco

Hola,

Na ons Machu Picchu avontuur moesten we toch even bijkomen. Dus de volgende dag gingen we uitgebreid ontbijten en met de taxi op pad! Lekker decadent.

We zijn naar 4 Inca ruïnes geweest. We begonnen bij Sacsayhuamán. Dit was een aardig grote ruïne met mooi uitzicht over de stad. Hier was ook nog een groot Jezus beeld te zien, dus daar ook naartoe gelopen.
De volgende stop was Q’engo. Weer Inca stenen en muren én een grot met een stenen stoel er in. Hier kon je doorheen lopen, dus dat was geinig.
De stop daarna was Tambomachay. Hier moesten we nog best een stuk voor lopen en toen waren er diverse deuren/ramen te zien.
De laatste stop was Puka Pukara en daar was vooral het uitzicht mooi.
Deze vier ruïnes zijn best geinig om te zien, maar na Machu Picchu vielen ze in het niet..
Dus was het tijd voor sushi! Op TripAdvisor stond dat het niet zo was als in Japan. Dat klopte. Het duurde aardig lang en de sushi was niet super lekker. De Lomo sushi was erg zout en in een plas saus. De andere sushi was een mysterie.. geen idee wat er in zat. Ik gok garnaal, maar twijfel daar wel over. Daarna kregen we 18 chickenwings voor 18 soles (€4,76), wederom in een plas van het een of ander, maar wel smakelijk.

De rest van de middag op souvenirjacht geweest en lekker kunnen afdingen. Dat zal wel weer wennen worden straks bij de Jumbo..
In de avond hebben we onszelf verwend bij restaurant Chicha. Gelukkig hadden ze een plekje, want we hadden niet gereserveerd. Vooraf kregen we een warm aardappelbroodje en een maïsbroodje met Andes kruidenboter. Erg lekker! Daarna kwam het hoofdgerecht dat we deelden. Gelukkig maar, want het was een mega portie. Een hele gegrilde kip met paarse aardappeltjes, sla en lekkere gemengde groenten.
Het restaurant heet Chicha. Dit is een lokaal drankje gemaakt van maïs - heel verrassend is het donkerpaars. We hebben het gedronken op dag 3 van de jungle tour en toen was het erg vies. Ik heb het toen niet opgedronken. In het restaurant zat vlakbij ons een Nederlands gezin met 4 volle glazen Chicha, deze glazen gingen snel leeg. Ik wilde het dus ook graag nog een keer proberen, maar geen heel glas. Van de ober kregen we een shotglaasje (of zoals wij thuis zeggen.. een eierdopje), met precies 4 slokken. Deze keer was het wel lekker! Tip: Chicha drinken bij Chicha.
Als nagerecht de klap op de vuurpijl. Een chocoladeballon met Maras zout. Deze werd door de ober met chocoladesaus overgoten. Hierdoor ging de chocolade smelten en kwam de karamelfoam en het loche ijs te voorschijn. Echt heerlijk! Wel heel machtig, maar heerlijk was het zeker.

De laatste dag in Cusco was een wat mindere dag. We gingen een Rainbow Mountain + Red Valley Tour doen met een heel slecht bedrijf. Ten eerste kwam de gids al 35 minuten te vroeg (dat is erg lastig als je iemand vanaf 4.20u verwacht. Daarnaast was het eerder transfer met dramatisch ontbijt en karige lunch, dan een Tour. Bij de Rainbow Mountain werd alleen gezegd dat we gewoon het pad moesten volgen, de groep was verspreid over kilometers, we zijn mensen kwijt geraakt en uiteindelijk zijn twee delen van twee groepen gemixt. Wij hebben gezellig met 2 Nederlandse jongens uit Den Haag gelopen. Dit maakte de tocht van 18 km iets dragelijker. De eerste 5km was omhoog naar 5200m voor de berg. Hierboven was het ijskoud, hagel en een zeer frisse wind. Na 45 minuten wachten, is het dan wel een beetje klaar. Toen de weg terug 12km over ruig terrein, met sneeuw, hagel, regen en kou. Telkens was de gids weg of spoorloos, dus echt door liep het ook niet. Iets vertellen? Nee joh!
Na uren afzien waren we eindelijk bij het ophaalpunt - het rode huisje. Hoe laat de bus kwam om ons op te halen wist de gids niet. Hij gokte half 3. Dat betekende dat we dan nog 20 minuten in de regen moesten wachten. Dit gingen wij niet doen, dus we zijn op eigen houtje naar het stadje terug gelopen. Die 800m kon er ook nog wel bij. Grappig was dat de rest van de groep achter ons aan liep. Uiteindelijk heeft de gids ook gewoon gelopen. Na de halfgare lunch kregen we in de bus een speech van de andere gids: 2 zinnen over de Rainbow Mountain en 10 over hoe fijn het is dat wij ons geld hebben uitgegeven en hoe fijn het is dat wij gratis reclame maken via foto’s op social media. Drama. Gelukkig was de omgeving wel erg mooi, alleen de omstandigheden maakten het pittig en toch minder leuk. Later heb ik na een uitgebreide klachtenmail nog grotendeels een refund gekregen, dus daardoor heeft de trip wel een ander perspectief gekregen.

Na een 3 uur durende terugreis hebben we een half warme in de magnetron opgewarmde lasagne gegeten om eindelijk in bed te gaan liggen. Plotseling werden we gebeld door de receptie: op onze vertrekdag gaan ze staken en worden diverse wegen geblokkeerd, dus we moeten eerder weg. Zij stelde 8u voor. Helaas belde ze later dat de taxi maar tot 5.30u reden. Dit besloten we niet te doen en het de volgende dag aan te kijken. Al met al een bizarre dag.

Onze vertrekdag begon een stuk zonniger (buiten niet, maar in het hotel wel). Net nadat wij besloten hadden om de 5.6km dan maar te gaan lopen met backpacks op en wellicht ergens op de route een taxi te kunnen scoren, kwam de mevrouw van het hotel met de geweldige mededeling dat er om 8u toch een taxi kwam! Deze hebben we direct genomen, dus wij waren op tijd op het vliegveld. Toen begon de ellende pas. In eerste instantie hadden we 1.10u vertraging. Dat is nog wel te overzien. Vervolgens kwam ons vliegtuig niet op het bord. De tijd streek voorbij. Geen informatie. Helemaal niets. Met veel moeite mensen van LCPeru opgespoord. Zij zou info geven om 13.50 (onze nieuwe vertrektijd). Dit werd consequent niet gedaan. Na een lange tijd wachten en veel stress (een gecancelde vlucht zat er aan te komen), omdat het vliegtuig niet vanuit Lima kon/mocht vertrekken, konden we om 15.20u boarden. Onze uiteindelijke vertrektijd was 17.15u ongeveer. Later bleek de vlucht na ons te zijn gecanceld. Dus wij hebben heel veel mazzel gehad.

Eenmaal in Lima aangekomen, gingen we snel naar onze b&b. Hier waren we rond half 8. Snel gingen we bij het dichtstbijzijnde restaurant eten. Dit was mijn favoriete restaurant: de snackput gespecialiseerd in: op z’n Kentuckiaans gefrituurde kip. Tijdens het bestellen viel ik een beetje uit de toon.. de enige met licht haar en minimaal een kop groter dan de rest. Het enige leuke aan ons laatste avondmaal in Peru. Van het eten werd ik niet heel vrolijk. Voor €7.50 hadden we ieder 6 rubberen nuggets, een zakje patat en een colaatje. Dus meer maagvulling dan daadwerkelijk een maaltijd. Daarna snel naar de b&b om nog 5u te kunnen slapen.

Vliegvelden organiseren vinden ze in Peru erg lastig. In Lima was het rommelig en wisten ze wederom van geen probleem een ingewikkeld verhaal te maken. Goed en wel in het vliegtuig, vertrokken we uiteindelijk nog 45 minuten later dan de verwachting. De rest van de reis ging vlot en uiteindelijk kwamen we 15 min. eerder aan in Amsterdam.

Dit was het weer!! Bedankt voor jullie reacties! Erg leuk om te lezen!

De Hollandse groetjes!

Steven & Nicole

• 10 Augustus 2018 - 10:27

Mama:

Hoi jongelui,
    Toen jullie gisteren dit verhaal vertelde was het veel en ook om te lezen is het echt een verhaal.Wat hebben jullie veel mee gemaakt deze vakantie!
    Maar jullie hebben genoten en ik van het lezen vd verhalen.! Zo leuk !!
    Maar ik ben blij dat jullie weer gezellig samen terug zijn in Brielle
    En op naar jullie volgend avontuur
    Dikke X mama

• 10 Augustus 2018 - 12:55

Riet:

Lieve Nicole, fijn te weten dat jullie weer heelhuids thuis zijn aangekomen.
    Ik hobbel de komende week nog in en rond Brielle dus misschien zien we elkaar nog even.
    Ga maar lekker uitrusten van al jullie avonturen en prachtige herinneringen.
    Groetjes, Riet

• 10 Augustus 2018 - 18:58

Evert:

Hay Nicole & Steven,
    Zo. Dat was hard werken geblazen!
    Nee. Niet zo´n ieniemienie stukkie lopen, maar om al de berichten door te nemen.
    Maar het werk was niet voor niets! Superverhalen! Thanx en ........ op naar de volgende keer.
    Hooiii,
    Evert