NY again! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu NY again! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu

NY again!

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

25 Juli 2019 | Verenigde Staten, New York

Hello hello,

Na een maandenlange stop is het weer zo ver! Een onverwachts New York avontuur stond op de stoep.
Aangezien het een voordelig ticket was, gingen we niet bepaald rechtstreeks. We vertrokken zoals gebruikelijk vanuit Amsterdam. We vlogen met Air Canada. Aan Air Canada had ik niet hele goede herinneringen. De vorige keer heb ik zeven uur lang Transavia-style opgepropt gezeten: geen maaltijden, geen drinken, geen tv-schermpje en in de nek hijgen bij degene voor je.
Deze keer daarentegen was het een stuk beter verzorgd! Eten, drinken, schermpje, betere stoelen etc. Dit zorgde ervoor dat de vlucht vlekkeloos verliep en eigenlijk best snel ging. Uiteindelijk kwamen we aan in Toronto en stapten we daar over richting Ottawa, waar ik mijn officiële Canada stempel bemachtigde en waar we hebben overnacht. Al met al prima. De volgende dag begon ook goed. We konden in Ottawa door de douane van de VS, wat heel veel tijd scheelt. Dus een overstap in Canada op weg naar de VS kan je zelfs tijdwinst opleveren! Eenmaal in het vliegtuig werd het even spannend, want er mochten geen vliegtuigen op Newark landen. Dit hield in dat wij niet mochten vertrekken en dat het waarschijnlijk 45 minuten zou duren. Op het moment dat de piloot was uitgesproken, kwam er een melding dat we direct mochten opstijgen. Dus dat was mazzel.
Eenmaal aangekomen op Newark gingen wij met een shuttle naar het hotel. We hebben overnacht in Pod 51. Prima! Ondanks dat we rond half 10 in de ochtend arriveerden, konden we direct in onze kamer.

Na een snelle opfris- en omkleedsessie gingen we op pad. We gingen naar de Chelsea Market. Eerst nog even onze maag gevuld met een Pokébowl bij de Gansevoortse Market (een beetje vergelijkbaar met de Markthal, maar dan zonder de hal). De Chelsea Market is een leuke ‘markt’ met allerlei winkeltjes en in een industriële sfeer. Fantastisch aangekleed, dus erg leuk om te kijken.

Aan de Chelsea Market ligt het Highline park. Dit park is gemaakt op de oude spoorweg en gaat over de weg langs gebouwen enzovoort. Simpelweg een heel leuk park midden in de stad (een plek waar je uren kunt vertoeven). Hier zijn we niet heel lang gebleven, want het was dik dertig graden!

Vervolgens gingen we op pad om te shoppen in Little Italy. Hier waren we de eerste keer onverwachts terecht gekomen. Wat bleek? Die keer hebben we ontzettend ver gelopen, want we dachten een aantal keer dat we verkeerd waren gelopen... maar we waren er gewoon nog niet. Uiteindelijk maar uitgepuft op een vrolijk terrasje. Toen we weer bijgekomen waren nog lekker rondgewandeld en tenslotte weer teruggegaan naar het hotel. Slapen? Dat deden we al om 19.30u. Dan is het niet heel gek dat je ook weer op tijd wakker wordt. Wat niet verkeerd is, want vroege vogels hebben een lange dag.

De dag begon met een ontbijtje in het zonnetje op het dakterras op de 14e verdieping. Op vrolijke stoeltjes zijn we heerlijk de dag begonnen. Vol energie gingen we op pad. Met een kleine Dunkin Donuts tussenstop kwamen we aan bij de fietsverhuur. De zogenaamde manager van deze zaak was alles behalve vriendelijk en ronduit onbeschoft toen ik mijn paspoort niet achter wilde laten als borg voor de fietsen. Lastig verhaal, maar mijn nee is nee. Uiteindelijk ging hij akkoord met mijn zorgpas. Vervolgens van het kastje naar de muur gestuurd en hebben we een kwartier zitten wachten op de picknickmand, die we uiteindelijk zelf moesten gaan ophalen.
Gelukkig konden we toen op pad en kon het heerlijke fietsen door Central Park beginnen. In 1 woord fietstastisch uhh.. fantastisch. Wel was te merken dat we Nederlanders waren, want we haalden heel veel mensen in en in 45 minuten waren helemaal aan het einde van Central Park (wat we dachten niet te kunnen halen). Dus rustig verder gefietst en de picknick opgehaald. Helaas was het geen mand en was er geen kleed (alleen een zielig theedoekje), maar wat was het eten heerlijk en wat was het geweldig om te picknicken met uitzicht op een meertje waarop mensen met bootjes aan het varen waren en een idyllisch bruggetje erbij. Al met al top! Daarna weer op de fiets gestapt en lekker op pad gegaan. In totaal hebben we 13km gefietst door Central Park.

Dit was nog niet alles, want in de avond gingen we naar de New York Yankees. Met duizenden mensen (haast allemaal in tenue) gingen we het stadion in. Geweldig sfeer! Net als in de film. Wij hebben ons direct aangepast, dus een hotdog gegeten terwijl we naar de wedstrijd gingen kijken.
Honkbal tja.. ik vind het een geinige sport en heb het ook regelmatig gespeeld, maar om te kijken is het echt ontiegelijk saai. Als je daar een jetlag + 13 kilometer fietsen + 10 kilometer lopen bij optelt, dan kun je begrijpen dat wij het, na 6 innings waarin 3 punten gescoord waren, een beetje zwaar hadden. Toch moet ik zeggen dat het een belevenis is en super is om mee te maken.

Woensdag was een van alles wat dag. We begonnen met een ontbijt op het dakterras. Deze keer geen Nederlandse ontbijtproducten, maar Amerikaanse. Niet zomaar Amerikaanse producten, maar overheerlijke vers gebakken bagels. Dit haal je niet zomaar. Ess-a-bagel is een heel bekend restaurant en dat betekent rijen. Nu vind ik het normaal gesproken onzin om in de rij te staan voor een broodje, maar was ik nu wel nieuwsgierig (daarnaast was het om de hoek). Laten we zeggen, als je moeilijk keuzes kunt maken, dan moet je hier absoluut niet heen gaan. Het begint al dat je kunt kiezen uit meer dan 10 soorten bagels (met sesamzaadjes, maanzaadjes, everything (dat schijnt chili, maanzaad, sesam, knoflook, zongedroogd tomaatjes etc. te zijn), knoflook, kaneel, rozijnen, chocolade, negen granen, meergranen, volkoren, meergranen met everything en nog een paar. Dan komt het beleg. Cream cheese in meer dan 25 smaken, vleeswaren wat je maar wilt, zoetigheid, kaas in veel verschillende en kun je er ook nog toppings op doen. Oftewel.. teveel keus. Wij zagen door de bomen het bos niet meer en hielden het simpel. 1 bagel (mega bagel) sesam met verse cream cheese - kruiden en 1 bagel met maanzaad met verse cream cheese - zongedroogde tomaatjes. Prijzig? Zeker niet. Heerlijk? Overheerlijk. Gecombineerd met een zonnig dakterras? Hemels!
Na zo’n start kon het eigenlijk alleen maar een goede dag worden
We startten met een tochtje naar Roosevelt Island. Je kunt naar Roosevelt Island op een doorsnee manier met de metro gaan, maar je kunt ook met de tram. Een tram zoals bij ons? Nope. De tram is meer een kabelbaan. Een vrolijk rood voertuig dat boven de straat hangt. Doordat wij een metrokaart hadden aangeschaft, was het gratis voor ons. Dus dat was bonus. Op Roosevelt Island zijn we naar het Four Freedom park geweest en hebben we gerelaxt.
Niet te lang natuurlijk, want we gingen verder.

We gingen met de metro naar de wijk DUMBO (geen olifantjes): Down Under Manhattan Bridge Overpass. Oftewel de perfecte plek om uitzicht te hebben op enerzijds de Manhattan Bridge en anderzijds de Brooklyn Bridge. Dit uitzicht zie je heel vaak op tv en op afbeeldingen e.d. Dus heel bekend. Inmiddels wel een beetje hongerig geworden, dus bij Front Street een slice pizza gegeten. Een slice is natuurlijk relatief. Het past niet eens op een bord. Voor mij een pizza peperoni en voor mijn moeder een uitstapje naar Hawaï. Was het lekker? Yes! Dit is wat ik verwacht van een NY pizza. Daar kan NY pizza in NL nog wat van leren met de vette bodems!!

Hierna met een volle buik en een voller fototoestel in de metro naar Coney Island gestapt. Coney Island is een pretpark aan de rand van Brooklyn. Het ligt aan het strand Brighton Beach en is een plek voor plezier. Ik had er al zoveel over gehoord en gelezen, dus wilde het weleens zien. Daarnaast hebben ze daar een fantastisch reuzenrad. Dit is gebouwd in 1920 en 47 meter hoog. Leuk! Vooral als iemand kindertrauma’s heeft aan een reuzenrad. Gelukkig is mijn moeder voor alles in en heeft ze twee rondjes in het reuzenrad doorgebracht.
Dit heeft ze overleefd en ze heeft geen paniekaanval gehad, dus als beloning mocht ze relaxen op het strand. Aangezien het wederom heerlijk weer was, was dit dus geen straf. Als laatste avondmaal gingen we aan de hotdog. Bij Nathan’s. Hier worden elk jaar de all-you-can-eat hotdog wedstrijden gehouden. Het record staat dit jaar op 79 in 10 minuten. Bizar. Wij hielden het er bij eentje. Nu is 79 stuks in 10 minuten wel heel veel, maar die hotdogs zijn allesbehalve een straf om te eten.

Tja, m’n toetjesmaag was toen nog leeg. Dus zijn we met de metro naar SoHo gegaan, hebben we daar gewinkeld en een ijsje gehaald. Neroni - 80% pure chocolade. Heerlijk! Totaal niet bitter, echt heerlijk van smaak. Een prima afsluiter van een heerlijke dag.

Onze laatste ochtend zijn we gaan eten bij een oude bekende: Ellens Stardust. Hier kun je heel de dag door eten en zingen ze tijdens het serveren liedjes. Erg gezellig. Er komen was een ander verhaal. Toen we vertrokken begon het een beetje te regenen. Wij gingen dus slim met de metro. Eenmaal aangekomen regende het pijpenstelen. De straten liepen vol en het was weer om klets en klets nat te worden. Gelukkig hebben we een paraplu kunnen scoren. Dit was geen overbodige luxe. Eenmaal binnen, was het zonnig, vrolijk en gezellig. Met een voldaan gevoel en pancakes met fruit (is buiten de kaart om te bestellen) in de buik nog wat laatste shoppings gedaan.

Het was helaas tijd om te gaan en we werden met een shuttle opgehaald. Dit verliep prima. Eenmaal bij de gate verliep het minder goed. Onze vlucht werd door het slechte weer gecanceld. Een directe aanbieding was om 2 dagen later te vertrekken. Leuk bedacht, alleen moest mijn moeder werken. Dus gelukkig heeft de meneer van de Customer Service ons kunnen omboeken. Deze vlucht vertrok 1.5u later. Dat betekende dat wij snel ons bagage op moesten gaan halen. Wat ontzettend lang duurde, dus heel erg stressvol was. De tijd tikte voorbij en ik was echt bang dat we de vlucht gingen missen. Alleen de meneer van de bagage was nog gestresster. Iedereen liep namelijk aan zijn hoofd te zeuren over de bagage. Na meer dan een half uur wachten snel naar de incheckbalie. In eerste instantie konden we niet meer inchecken, maar na een telefoontje was het wel mogelijk. Deze meneer begeleidde ons ook langs de douane (wat met zo’n meneertje ineens super snel gaat). Met wat kleine obstakels (boze meneer, extra controle) hebben we het toch gehaald en konden we op weg naar Kopenhagen. Dit was een prima vlucht. De vliegtuigmaaltijd was gewoon lekker! Uiteindelijk goed aangekomen in Amsterdam.

Dit was het weer en zeer binnenkort volgt het nieuwste avontuur!

Love,
Nicole

• 25 Juli 2019 - 18:31

Evert:

Hay Nicole,
    Haha. Sterk 'tussendoortje'. Er zijn zat mensen die over een langere vakantie minder hebben te melden dan u.
    Perfect en
    Hooiiii,

Evert

• 25 Juli 2019 - 18:39

Mama:

Hoi Nicolie,
    Wat heb je een leuk verslag van onze dagen in NY gemaakt.Het was zoals terug te lezen echt weer een bijzondere stedentrip!! En wat kan je veel leuke dingen zien/ doen in een paar dagen hè
    Dikke kus mama

• 25 Juli 2019 - 19:12

Wim En Rijkie :

Hallo weer een goed verslag en dat voor een paar dagen veel gezien. nee is nee

• 25 Juli 2019 - 19:41

Pas:

Waren weer superleuke dagen daar in Newyork. heerlijke paar daagjes er tussen uit. En ook weer echt heel veel dingen in een paar dagen gestopt heerlijk in central park gegeten en gefiets. Ja echt weer dagen om niet te vergeten.

• 26 Juli 2019 - 12:58

Riet:

Hoi Nicole,
    Op verschillende manieren was ik er toch een beetje bij hè.
    Je verhaal is super om te lezen, vooral omdat ik sommige dingen ook herken. Wat heerlijk hè dat fietsen in Central Park. Ik hoop het echt nog eens een keer te doen. Fijn om dat samen met je moeder te doen hoor. Ze zal wel uitgeput zijn geweest na dat geren met jou! Of had ze getraind?
    Kben benieuwd naar de rest van je vakantie verhalen. Geniet en het het fijn. Liefs, Riet

• 27 Juli 2019 - 15:21

Stefan:

Weer een leuke waarbenjijnu.nl nic. Je kan wel aardige verhalen schrijven hoor poeh ahha. Nu lekker het volgende avontuur!!

• 27 Juli 2019 - 16:24

Patricia:

Wat een verhaal zeg! Zoveel vertelde je van de week niet hihi. De brandweer van Ryan heeft ook een hele wereldreis gemaakt, nu snelt ie de woonkamer en de tuin door. Het perfecte cadeau