Magisch Paaseiland - Reisverslag uit Paaseiland, Chili van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu Magisch Paaseiland - Reisverslag uit Paaseiland, Chili van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu

Magisch Paaseiland

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

22 Juli 2018 | Chili, Paaseiland

Hola!

Woensdagochtend 10u.. eindelijk aangekomen op het mysterieuze Paaseiland. Een eiland zo ontzettend ver van huis.. zo’n 13.955 km van Brielle vandaan, met allemaal mysterieuze beelden, kan natuurlijk alleen maar tot verbeelding spreken.
Zodra wij uit het vliegtuig stappen, kunnen we naar de ‘terminal’ lopen. Er komt hier 1 vliegtuig per dag aan, dus erg groot is het niet. Onze bagage is gelukkig aangekomen, dus het Paas avontuur kan beginnen. We worden opgehaald door een vrolijke man van de AirBnB mét bloemenkettingen. Een beter welkom kun je niet krijgen. Hier kan Hawaii wat van leren.. zij hebben de naam, maar Paaseiland heeft het dus..

Na ongeveer tien minuutjes rijden zijn we bij onze koepel. Een schattig koepeltje met hout aan de binnenkant. Hierna zijn we het eiland gaan verkennen. Het eiland heeft (heel verrassend) een echte eiland vibe. Het heeft wat weg van de Malediven en van Hawaii. Ik zou het zelf als Malediven 2.0 beoordelen. Het eiland komt heel relaxt en back to the basic over. Wel met gaten in de weg en modder overal, maar toch ook weer nette restaurantjes en typische souvenirshops met handgeschilderde borden. Ondertussen regent het als een malle en gaan wij het VVV in. Hier krijgen we natuurlijk informatie. Handige en prettige informatie over de omgeving en het weerbericht: vandaag - heel de dag regen - morgen 90% kans op regen - vrijdag 50% kans op regen - zaterdag 40% kans op regen - zondag gelukkig heel de dag zon, laat dat net de dag zijn dat we weer vertrekken.. Wel waarschuwt de VVV-dame dat we echt heel de dag door voorbereid moeten zijn op regen. Dit blijkt achteraf een goede waarschuwing. Inmiddels regent het flink en besluiten we om eens uitgebreid te gaan lunchen. Een echte traditionele Isla de Pascua lunch - sushi! Wel iets anders dan in Nederland, ook iets anders dan in Japan, maar wel erg smakelijk.
De rest van de dag blijft het regenen, regenen, waaien, regenen etc. Dit blijft doorgaan tot de volgende ochtend.

De volgende ochtend starten we met een heerlijk ontbijt. We eten een afbakbroodje (uit de door Steven zelfontworpen oven, bestaande uit 2 pannen een grillrekje) met Nutella, DuoPenotti en jam. Toch een beetje campinglife op Paaseiland.
Daarna gaan we op pad. We komen de man van gisteren tegen en worden afgezet bij het postkantoor met een lading tips over restaurantjes. Bij het postkantoor halen we een stempel voor in het paspoort. Het staat dus officieel zwart op wit dat wij op Paaseiland zijn geweest!
Na dit hoogtepunt gaan we op pad. Wij hebben een flinke wandeling voor de boeg. Het eerste doel is Tahai. Hier staan meerdere losse beelden en een aantal beelden op een rijtje. Deze moai’s zijn natuurlijk de reden waarom we hierheen zijn gegaan. Het leuke aan de beelden vind ik dat ze heel verschillend zijn en verschillende betekenissen hebben. Daarnaast is het mysterieuze tintje ook interessant. Hartstikke leuk dit stukje, maar er is meer, dus we gingen weer verder. Paaseiland heeft behoorlijk, ruige natuur: rotsen, kliffen, woeste golven en natuurlijke paden. Het deed me een beetje denken aan Ierland, hoewel dit ook kan komen door de dreigende regenwolken boven ons. Na een paar kilometer gelopen te hebben gehiked, konden we niet verder met onze tocht. Het gedeelte was afgesloten door de regenval.. dus wij moesten weer terug.
Niet heel erg, want we kwamen bij het restaurantje Miro terug. Dit had onze chauffeur aangeraden en dit bleek terecht.
Hier hebben we een overheerlijke schotel met tonijn, een spiegelei, zoete ui en super lekkere patat gegeten. Het zoetje en het zoutje was helemaal in balans. Een echte aanrader! Dus.. als je op Paaseiland wil lunchen: ga naar Miro en neem de Atun a probre (groot-veel-vers-super-smaaksensatie). Neem er trouwens ook een jugo naturelles di fruttas bij- een mega glas verse sap met aardbeien.

Helaas konden we niet heel de dag blijven eten en drinken, maar moest er weer gewandeld worden. Naar Ahu Akivi. De enige plek waar de Pasen/Maoi’s naar de zee kijken. Tijdens deze tocht hebben we ontdekt dat de kaart niet op schaal is.. Het bleek namelijk iets verder te zijn dan op de kaart stond aangegeven. Tel hier fikse heuvels en vanaf halverwege miezer bij op, dan is het een flinke wandeling. De laatste kilometer werden we gered en kregen we spontaan een lift. Erg prettig!!
Aangekomen bij Ahu Akivi waren we de enige in de buurt, dus een ideale fotospot. Na de fotosessie heb ik iets stoms gedaan. Ik heb geluisterd naar Steven: ik heb namelijk niet mijn regenbroek aangetrokken. Het gevolg is al te raden.. wij zijn volledig onder de grond geregend. De broeken waren volledig uit te wringen en zelfs de regenjassen hadden het opgegeven. Eenmaal terug na uren lopen in weer en wind, voelde ik me alsof ik de Nijmeegse Vierdaagse in 1x had gelopen. De rest van de avond hebben we alleen nog Adventure food gegeten en gerelaxt.

De volgende dag was de dag van 50% kans op regen. Ik denk dat dit 150% moet zijn. Heel de dag regen, regen, wind, regen, wind, droog, regen, regen, regen. Weer hebben wij heerlijk bij Miro gegeten, weer hetzelfde en het was weer heerlijk. Het stuk tonijn was trouwens groot!! Ik zit er haast nog vol van. Toen wij terug gingen lopen van Miro hebben wij deze keer wel onze regenbroek aangedaan. Heel slim, want vervolgens kwam het enige droge moment van de dag. Ik moet zeggen dat het met 19 graden best warm is om met een spijkerbroek en een regenbroek heuvel op te lopen voor een paar kilometer..

Onze laatste dag op Paaseiland hebben we goed besteed. We hebben een Suzuki Jimmy gehuurd. Vervolgens zijn we heel Paaseiland rondgereden. Nu is dit niet zo’n hele prestatie. Je kan het eiland maar op 1 manier rond: 1 weg langs de kust en 1 weg dwars door het eiland.
Gedurende onze roadtrip zijn wij langs zoveel ontzettend mooie plekken gekomen en niet alleen de plekken met de beelden. Heel de omgeving. Het meest passende woord is denk ik ongerept. Echt fantastisch.
Wat ook heel bijzonder was, is dat wij 3 seizoenen in een kwartier hebben ervaren. Het weer was zo ontzettend wisselvallig, daar is het weer in Nederland saai en voorspelbaar bij. Regenjas aan - regenjas uit - zonnebril op - regenjas aan - zonnebril af - etc. Een positief gevolg hiervan is wel dat we diverse regenbogen hebben gezien. Halverwege hebben geluncht bij Anakena, een mooi strand met een hele rij beelden en een bos aan palmbomen. Oftewel de perfecte lunchplek voor een mega empañada met tonijn en garnaal. Het is tenslotte vakantie en dan mag je ook wel een beetje goed voor jezelf zorgen.
Na deze heerlijke lunch zijn we via Puna Pau (de plek waar alle beelden gemaakt zijn) en de krater Orongo uiteindelijk heel het eiland rondgereden.
Aan al het goede komt een eind, dus helaas moesten we Rode Jimmy terug brengen. De dag hebben we goed afgesloten met een heerlijk sushidinner. Je bent tenslotte sushiverslaafd of niet.
Al met al een mooi einde van een avontuur op een mooi eiland.

Inmiddels zijn we na een goede vlucht weer aangekomen in Santiago. Morgen gaan we naar Patagonië voor het volgende avontuur.

Ciao,
Steven & Nicole

• 23 Juli 2018 - 02:47

Paps:

Wat weer een harstikke leuk verhaal nicollie. Gelukkig genoeg regen spullen bij jullie .wat zien jullie weer veel mooie dingen hoor.en ja dat is het leuke van reizen.
    Nu heerlijk genieten nullie .en tot horens
    Xx paps e jalet goed op elkaar

• 23 Juli 2018 - 02:55

Anneke:

Wat een prachtig verslag weer, ik zie het voor me, regenjas-, broek, bril, aan, uit enz.
    Kijk nu al weer uit naar het volgende verslag.

In Canada is de regen ver ver weg, zover zelfs dat er veel bosbranden zijn en sommige parken niet meer toegankelijk.
    Gelukkig blijft er nog genoeg moois over.
    Vandaag hebben we (in de relax stand) Victoria bezocht, en ook lekker veel gezeten en gegeten.
    Was bij jullie het zoutje en zoetje in balans, hier is alles zoet, zoeter, zoetst.
    Het brood, de mayo en over de wijn maar niet te spreken, brrrrr zoet.
    Morgen gaan we whale watchen, spannend, en uiteraard veel zin in.

Have fun & take care in Patagonië.......
    En beleef avonturen

• 23 Juli 2018 - 02:57

Anneke:

Kijk nu al weer uit naar het volgende verslag.

Gelukkig blijft er nog genoeg moois over.
    Het brood, de mayo en over de wijn maar niet te spreken, brrrrr zoet.
    Morgen gaan we whale watchen, spannend, en uiteraard veel zin in.

Have fun & take care in Patagonië.......
    En beleef avonturen

• 23 Juli 2018 - 05:29

Mama:

Hallo jongelui!
    Wat een reis en super leuk verslag ! Vooral de regenjas aan en uit act zie ik zo voor me .Wat fijn dat het eiland zo aan jullie verwachtingen heeft voldaan, je wil dit al zo lang,zo graag zien.Zo te horen een bijzondere plek om te zijn geweest ! Ik kijk uit naar jullie volgende verslag .Goede reis en veel plezier.
    Dikke X mama

• 23 Juli 2018 - 09:04

Evert:

Hay Nicole & Steven,
    Haha. Wat een verhaal.
    En zoals ze in Brielle zeggen: Met een regenpak in de hand, kom je over het hele Paaseiland! Of: Met een regenbroek aan je kont, loop je het ganse Paaseiland rond!
    Het is toch heel apart om op zo´n afgelegen & aparte te plek te zijn geweest. Super wat jullie gezien hebben en uiteraard nu al benieuwd naar het vervolg.
    Reis ze, de mazzle en
    Hooiii,
    Evert

• 23 Juli 2018 - 14:58

Riet:

Hoi Nicole (en Steven),
    Wat een prachtig verhaal om te lezend. Echt beeldend geschreven. En niet eens een klein negatief woordje over het weer! Wat een bijzondere dingen zullen jullie weer gezien hebben.
    Ik ben echt benieuwd naar de fotoos.
    Heel veel plezier op jullie verdere reis.

Groetjes Riet

• 25 Juli 2018 - 07:47

Irna:

hoiiiii luitjes,

geweldig verhaal en oeiiii wat is Nederland op jullie regen zeg whaaaa
    mooi verhaal ,en geweldig om zoooo mee te kunnen genieten van jullie reizen .TOP

• 25 Juli 2018 - 14:39

Steef :

Heee nic en steven,

Met die regenbroek, nooit naar steven luisteren haha.

Wel leuk dat jullie het ondanks het weer (hier heel zonnig) zo naar jullie zin hebben.

Steef