Aapjes kijken/als aapjes bekeken worden bij de Taj - Reisverslag uit Agra, India van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu Aapjes kijken/als aapjes bekeken worden bij de Taj - Reisverslag uit Agra, India van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken/als aapjes bekeken worden bij de Taj

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

25 Februari 2015 | India, Agra

Namaste!
Hier weer een bericht uit het verre zonnige India.
Na het rondstruinen in New en Old Delhi was het tijd om te vertekken naar Agra. Agra zegt jullie waarschijnlijk niets, maar als ik zeg Taj Mahal dan gaan er waarschijnlijk wel wat belletjes rinkelen en lampjes branden. De reis naar Agra was hartstikke relaxed. Toen we eenmaal de stad uit waren, was het gas en gaan. Het beeld dat ik had van een snelweg in India was chaos, drukte en afgeladen busjes/vrachtwagens etc. Dit beeld klopte dus totaal niet.. de snelweg was nagenoeg leeg en met normale bussen etc. Erg verrassend.
Eenmaal aangekomen in Agra, ondertussen als een glimp van de Taj Mahal opgevangen, wilde we een lekkere duik nemen in het zwembad. Helaas was het zwembad leeg. . Dus mijn bikini had ik thuis kunnen laten..
Maar goed.. dan maar lekkere curry eten en wandelen in de buurt van het hotel. Bij het wandelen waren er zoals te verwachten allerlei armoedige huisjes, rommel, starende mensen en chaos. Dit past wel weer bij het beeld van India, maar ik vind het meevallen allemaal. Zeker als ik het vergelijk met China. India is duidelijk een typisch Aziatisch land en daar is het gewoon even wat anders dan in Nederland.
Na deze wandeling gingen we uit eten. Deze keer niet lopen of met de bus, maar met de tuktuk. De tuktuk is een van de meest voorkomende vervoersmiddelen. Het is echt levensgevaarlijk. Kriskras overal doorheen, tussendoor, voorlangs en omheen. Verder is toeteren een signaal dat je er aankomt, dus menig autist zou knettergek worden in India. Maar aan de andere kant is het ook weer heel grappig en leuk. Na wederom een heerlijke curry met naan en rijst te hebben gegeten was het tijd om te gaan slapen.
De volgende dag ging de wekker namelijk om 5.15u indiase tijd. Dat is 00:45u Nederlandse tijd. Dit was wel voor een goed doel, namelijk de Taj Mahal bezoeken. Om 6.25u stonden we in de rij voor de Taj Mahal. De Taj Mahal is namelijk geopend van zonsopgang tot zonsondergang. Om 6.55u zou het opengaan en er stond al een rij van honderden mensen. Mannen en vrouwen gescheiden.. Verder werd je gecontroleerd alsof je op het vliegveld was.
Maar toen waren we er en zag ik de Taj Mahal in het voor het eerst. Ik zal het kort maar krachtig houden wat ik van de Taj Mahal vind: sprookjesachtig, schitterend, stralend, mooi, geweldig, prachtig, fantastisch, super, perfect, symmetrisch, waanzinnig, als een droom, overweldigend, kippenvel bezorgend, adembenemend, alles overtreffend. Eigenlijk kan ik het ook gewoon in 1 woord zeggen: een wereldwonder. Zo mooi symmetrisch, gedetailleerd, verzorgd en ontzettend bijzonder.
Behalve de Taj Mahal was er nog een bezienswaardigheid, namelijk een meisje met een blauw shirtje, lang haar en blauwe ogen. Dit meisje is bijna evenveel keer op de foto gezet (voornamelijk stiekem) als de Taj Mahal. Het meisje vond dit niet vervelend, want zij zette op haar beurt weer allerlei prachtig gekleden Indiase vrouwen op de foto. Het was dus eigenlijk een win-win situatie. Na 1.5u bij de Taj Mahal te hebben rond gelopen en een heuse fotoshoot te hebben gehad bij een grappige Indiase man moesten we helaas vertrekken en nam de gids ons mee naar het Rode Fort.
Onze gids was een hele lieve oude man die me erg deed denken aan mijn opa. Hij zorgde echt voor ons:"je kan nu je kaartje opbergen", "kijk uit voor het drempeltje". Ook stuurde hij Indiase mensen weg die foto's wilde maken van ons. Maar goed. . Het rode fort.. ik ben al in een behoorlijk aantal forts en kastelen geweest, maar nog nooit in een fort met 2.5km doorsnede met een paleis er in. Ontzettend overweldigend.
Na het Rode fort hebben we wat gewinkeld (en heel erg veel afgedongen) en gingen we naar de Baby Taj. Dit is wederom een mausoleum, maar nu van de minister van Shaha Jahan (de marahadja die de Taj Mahal heeft neergezet). De baby Taj is net als de Taj Mahal volledig symmetrisch en van wit marmer. De baby Taj is een stuk kleiner en met meer mozaïek. Ook is het een stuk rustiger dus hadden we veel tijd om letterlijk aapjes te kijken. Ik heb nu denk ik zo'n vijftig foto's van apen en koeien in het water. De laatste stop van de tuktuk was een park waar we naar de Taj Mahal met zonsondergang hebben zitten kijken. Erg rustgevend en mooi. Het is net een sprookje. Daardoor heb ik nog steeds niet het gevoel dat ik de Taj Mahal gezien heb. Heel gek. . I know..
De avond gezellig afgesloten met Indiaas eten met de groep. De groep is trouwens erg leuk. Twee Belgen - moeder en dochter van mijn leeftijd - een vrouw uit Rotterdam - mijn fashiontwin - een broer en zus (ook van mijn leeftijd) en een Australiër (ook van mijn leeftijd). Erge leuke en gezellige mensen. .
Dit was het weer!! Ik bcyclusen nu onderweg/in Jaipur..
Om in de koeienstijl te blijven. . Tot horens!!
Nicole

• 25 Februari 2015 - 17:29

Paps:

Hay meissie wat een belevenissen weer, je komt dagen tekort hoor zo.
    heb op het werk je filmpje van je tuctuc laten zien , wat een chaos met dat getoeter allemaal.
    Super dat je het gezellig hebt meissie geniet met volle teugen ervan en ja fotoboek moet er weer komen hoor.
    dikke kus van me

x paps

• 25 Februari 2015 - 18:38

Evert:

Hay Nicole,

Wanneer ik je belevenissen zit te lezen krijg ik werkelijk ambitie om die kant op tegaan. Heb wel het donkerbruine voorgevoel dat een kalend oud kereltlje in een blauw shirtje minder vaak als footmodel dienst zal doen.
    Tot zover, hou 't incredible en
    Hooii

Evert

• 25 Februari 2015 - 20:45

Mama:

Hoi,
    Wat een verhalen weer zeg !! Wat leuk dat de Taj Mahal zo boven je verwachtigen uitstijgt! Daarom maak je ook dit soort reizen,om het allemaal zelf tezien en te ervaren.
    Door je verslagen ga ik er bijna naar verlangen om ook naar als dit moois te gaan kijken.

Geniet nog maar lekker en leuk dat je weer een bezienswaardigheid was!!

Dikke Xxxx

• 27 Februari 2015 - 01:49

Stefan:

Heey zus

En alweer een leuk verhaal waar je lekker doorheen lees.

Ik kan niet wachten op meer foto's, want zelfs mij lijkt het leuk.

Fijne dag,

Je lieve broertje :)