Jaipur de niet roze stad - Reisverslag uit Jaipur, India van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu Jaipur de niet roze stad - Reisverslag uit Jaipur, India van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu

Jaipur de niet roze stad

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

28 Februari 2015 | India, Jaipur

Namasté,

Na een hoop gezien te hebben in Agra was het tijd voor de volgende stad: Jaipur. Eerst hadden wij een reisdag voor de boeg met enkele stops.

De eerste stop was bij Fatehpur Sikri. Dit is de stad van Fateh aan het water. Dit is wederom een megafort op een berg met een moskee erin. Hier ging het alleen een beetje anders dan bij de andere bezienswaardigheden. Bij dit Fort mocht onze touroperator niet mee, vanwege hindoe-moslimgedoe. Dus waren wij overgeleverd aan twee zeer bijzondere gidsen. De ene had behoorlijk oranje smerige tanden en de andere was een echt alfamannetje. Die liep echt rond als een haantje. We gingen met een busje naar boven en daar zaten allemaal verkopers die ons best wel lastig vielen. Daarna gingen we de 'stad' in. Hier gingen we vliegensvlug doorheen en hadden we nauwelijks tijd om foto's te maken. Waar de gidsen wel tijd voor maakten is om druk op ons uit te oefenen om een 'wens' te doen. Lees hier een donatie van 200 rupies te geven per persoon. Dit wilden wij natuurlijk niet, maar hier deden ze heel vervelend en moeilijker over, dus dat was een beetje jammer. Ondanks het gezeur met de rare gidsen en verkopers was het fort wel erg mooi. Toch waren we blij toen we weer bij onze tour operator waren.

De volgende stop was de Monkey Temple. Dit lijkt een compleet verlaten stad waar apen wonen. Je hebt het gevoel alsof je Jungle Book binnen wandelt. Heel gaaf en indrukwekkend. Er zijn super veel apen te vinden. Op een gegeven moment gingen ze allemaal naar boven en dat was vrij imponerend. Een aantal gingen spelen, een aantal gingen vechten, een aantal gingen eten, een aantal vlooien. Heel grappig :-)
Daarna gingen we helemaal naar boven in de 'stad'. Hier kon je op een grote rots klimmen voor een foto te maken. Dit moest ik natuurlijk doen, dus hop slippers uit en op die rots geklommen. Hier zat ik lekker te genieten, totdat ik ineens Katrien hoor zeggen dat er een aap met mn slipper vandoor is. Dus ik klim naar beneden en weg is die aap. Het enige wat ik dacht was: "Tja, had ik ook maar op mn slippers moeten letten. Ik had zelfs apen met slippers zien spelen". Liam ging zelfs nog achter een aap aan, dus dat was erg lief. Helaas heeft het niet geholpen, dus moest ik op 1 slipper terug. Hierbij dacht ik: "Wat heb ik aan 1 slipper.. helemaal niets natuurlijk.. Dus kan ik net zo goed die andere ook maar geven". Dus ik gooi die slipper zo op een rots. Het eerste wat ik hoor is: "Neeeee Nicole!!! Wat doet gij nou?????" Het eerste wat ik zie is: mijn slipper. Hadden Katrien en Sunny dus een grapje uitgehaald met me. Ik heb zo ontzettend gelachen om al die gezichten. Letterlijk gehuild van het lachen. Gelukkig was Sunny zo lief om op de rots te klimmen en mijn geliefde Birkenstockslipper terug te halen. Al met al een geweldige grap, met een geweldige wending.

Dit werd natuurlijk de grap van de dag, dus hebben we veel gelachen die dag.

Uiteindelijk kwamen we in Jaipur nog bij een Hindoetempel en hebben we heeeeeel veel marmer, goud en super mooie glas-in-lood 'schilderijen' gezien.
We verbleven in Nokha House. Dit was een guesthouse waar ik me haast in een de tijd van de VOC waande. Hier waren de bedienden heel nederig en deden alles voor je. Heel apart.
Om een beetje in de VOC stijl te blijven, gingen we uit eten in het Royal Palace. Een waanzinnig huis/hotel/restaurant. Hier was alles sjiek. Verder was er ook nog een lelijke buikdanseres. Zij leek net een vent en deed alleen maar een beetje dezelfde pasjes. Bah!
Ook was er een poppenkast. Deze poppenkast was niet voor kleine kinderen. Echt hilarisch. Een twerkende danseres, slangenbezweerder (met Cobra) en een Romeo & Juliet die even de Kamasutra gingen uitbeelden. Ik heb me dood gelachen.

De volgende dag stond de citytour Jaipur op het programma. We begonnen in het oude gedeelte. Het roze gedeelte. Nu is het de vraag of ik kleurenblind ben en roze niet herken of dat ze in 1800 een foutje hebben gemaakt en terracotta hebben gebruikt in plaats van roze. Hoe ik ook mijn best deed, roze was niet te herkennen.
Maar goed we begonnen bij Hama Mahal, het windpaleis erg mooi en groot. Hier zijn we niet binnen geweest, maar alleen snel gefotografeerd op z'n Japans en toen weer verder naar het Amber Fort.
Het Amber Fort was eerst de hoofdstad van de provincie Rajastan, maar werd te groot, dus is het Jaipur geworden. Het Amber Fort is echt waanzinnig mooi. Met heel weinig moeite waan je jezelf terug in de tijd en tussen de koopmannen en gesluierde dames. Om in het fort te komen, kun je per benenwagen, jeep of olifant gaan. Ik ben lopend gegaan, maar de olifanten zagen er wel heel mooi uit. Ze hadden allemaal een schildering op hun kop. Helaas ook rare bakjes met rare mensen erin, maar goed. Het Amber Fort was verder erg indrukwekkend. Heel mooi onderhouden. Verder was onze gids ook erg grappig. Hij ging allemaal verhalen vertellen over zijn vrouw.
Na het Amber Fort gingen we naar het waterpaleis. Erg indrukwekkend.

Met het waterpaleis was de tour voorbij en hadden we vrije tijd.. Vrije tijd = winkeltijd. Dus na een hapje eten gingen we op pad. Natuurlijk iedereen kwijt geraakt, dus waren Martine en ik alleen nog over. Wij ging voor een sjaal kijken en deze waren 800&900 roepies per stuk. Nu heeft Martine er door mijn afding kwaliteiten 3 voor 1000! Dit is 14 euro.
Ik heb ook een sjaal, maar deze heb ik niet gekocht. Nee deze heb ik geruild tegen mijn knalroze Action horloge van €5,-. De man van de winkel wilde heel graag het horloge hebben en ik de sjaal, dus na een pittige onderhandeling had ik (zonder bijbetalen) de sjaal en hij het horloge.

Na nog een aantal onderhandelingen hebben we nog even cultuur gesnoven in het City Palace. Hier kwamen we de anderen ook weer tegen, dus konden we lekker makkelijk met z'n vieren in een Tuktuk. Helaas was deze meneer de weg kwijt, dus duurde het een tijdje voor we terug waren in het Guesthouse.
Die avond stond er geen uitgebreid diner op het programma maar een Bollywoodfilm. Deze film heette Badlapur en was in Hindi zonder ondertiteling. Erg grappig. Ik voelde me net een kind van zes die naar een Engelse film keek. Wel gelachen en ook gelachen om de mensen in de bioscoop. In India bestaat er geen homoseksualiteit, maar lopen mannen wel hand in hand of zitten ze in de bios gezellig met hun arm om de ander.. Heel bijzonder.

Na de Bollywoodfilm zat eigenlijk het grootste avontuur erop. Toen gingen we alleen nog maar terug naar hotel, slapen en de volgende dag terug naar Delhi. Hier hebben we nog een Indiaas Galgenmaal gegeten en toen moesten we naar het vliegveld om met het verschrikkelijk slechte Jet Airways te vliegen (slecht vliegtuig, slecht eten en slechte service). In Brussel verliep de overstap prima en kwamen we lekker gaar aan in Amsterdam.

Dit was het einde van mijn India-avontuur. Ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben van mijn ervaringen.

Namasté,

Nicole

  • 28 Februari 2015 - 20:37

    Evert:

    Hay Nicole,

    Gouden reis natuurlijk en ......... 'n supergrap met die slippers. Altijd de lulligste die daarin trapt!!
    Verder een goede reis naar huis en hopelijk ben je op tijd op Schiphol.

    Hooii
    Evert

  • 28 Februari 2015 - 21:38

    Mama:

    Nicole die in de maling wordt genomen op zo'n overtuigende wijze vraagt idd om een goede uitleg! Dat dit de grap vd dag was kan ik me voorstellen.Typisch iets voor jou om dan je andere slipper ook weg tegooien!!!
    Goede oplossing voor je giga roze horloge gewoon ruilen leuk hoor!

    Ik ben blij dat ook deze reis aan je verwachtingen heeft voldaan.
    Maar ook dat je weer veilig thuis ben!!

    Nu een aantal drukke weken en dan ...naar Japan
    Xx mama

  • 28 Februari 2015 - 21:59

    Paps:

    Wat en verhalen weer meissie zomaar in junglebook geweest wel geen balou de beer gezien ,wel mega veel apen haha. Fijn dat het een super ervaring is geweest ,en fijn veilig thuis tot morgen groetjes uit maastricht x paps

  • 01 Maart 2015 - 11:58

    Margriet:

    Volgens mij was dit weer een reis voor in de boeken. Grappig dat onze vooroordelen ook vaak vooroordelen zijn…..
    Vraag me alleen nog wel af……koffer nog boven water gekomen of heb je een week met alleen een tandenborstel uit je handbagage moeten survivalen haha...

  • 01 Maart 2015 - 21:05

    Janny En Jan:

    Leuk om de reiservaringen te lezen. Je hebt in deze korte tijd veel gezien en meegemaakt.
    En bovendien een zakenvrouw in de dop met de ruil van de sjaal.
    Groetjes en het zal wel even wennen zijn als je weer aan het werk moet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Actief sinds 19 Juni 2011
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 91361

Voorgaande reizen:

22 Februari 2020 - 29 Februari 2020

Een rondje Jordanië

24 Juli 2019 - 21 Augustus 2019

Op Safari op Mauritius & Chillen @ Zuid-Afrika

14 Juli 2019 - 19 Juli 2019

NY op repeat

15 Juli 2018 - 09 Augustus 2018

Van Patagonisch Paaseiland tot Picchu Peru

28 April 2018 - 04 Mei 2018

Marrakech via Antwerpen

27 December 2017 - 31 December 2017

Op zoek naar het Noorse Noorderlicht

14 Oktober 2017 - 22 Oktober 2017

Hawaii 5-0-0-0

10 Juli 2017 - 09 Augustus 2017

Sunshine in Cuba & Florida

25 Februari 2017 - 03 Maart 2017

1001 nachten Dubai

13 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Het grote A(zië)vontuur

27 April 2016 - 30 April 2016

Verona en Veneto in een VogelVlucht

27 December 2015 - 31 December 2015

Een ijskoud avontuur in Laplandia

31 Juli 2015 - 15 Augustus 2015

M&M

25 April 2015 - 09 Mei 2015

Japan het land van de rijzende zon

21 Februari 2015 - 28 Februari 2015

Incredible India

20 Oktober 2014 - 23 Oktober 2014

St. Petersburg

31 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

New York City Trip

03 Augustus 2012 - 17 Augustus 2012

Costa Rica in een Vogelvlucht

15 Augustus 2011 - 19 Augustus 2011

Midweek.Maastricht

10 Juli 2011 - 25 Juli 2011

China in twee weken

Landen bezocht: