Www.ikhebmoeievoeten.ru - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu Www.ikhebmoeievoeten.ru - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu

Www.ikhebmoeievoeten.ru

Door: Nikol

Blijf op de hoogte en volg Nicole

21 Oktober 2014 | Rusland, Sint-Petersburg

Hallo hallo hallo,

Hier nieuws uit St. Petersburg. Slecht nieuws.. Ik heb nieuwe schoenen nodig. Mijn schoenen heb ik vandaag versleten met een ontzettend lange wandeltocht. Na een overheerlijk ontbijt (toast, scrambled egg en thee) op pad gegaan. Wederom de 1euro metro genomen, maar nu een halte verder. Deze halte heet Mayakovskaya en is aan het einde van de vier kilometer lange straat Nevski Prospect. Dit was het beginpunt van onze stadswandelvierinééndaagse. Langs deze weg staan veel gebouw en winkels. Het is er erg mooi. Op een gegeven moment kwamen we in den soort van sneeuwstorm terecht. Het sneeuwde echt keihard! Beetje jammer dat m'n rok volledig (voor en achterkant) heel charmant was doorgesneeuwd, maar het zorgde wel voor mooie foto's.
Zo ook bij de church of spilled blood. De toefjes van deze kerk waren bedekt met een engelachtig witlaagje. In 1 woord grandioos. De binnenkant was mogelijkerwijs nog indrukwekkender! Volledig voorzien van mozaïeken. Je hoeft de bijbel absoluut niet te lezen, maar gewoon daar een rondje wandelen en je kan zo dominee worden. Het is echt fantastisch! Overal is wat te zien. Er is zelfs een mozaïek met een palmboom, speciaal voor mij :-)

Daarna ging de wandeling door, weliswaar met een koffiepauze, naar het Peter en Paul fort. Hierbij zijn we ook nog langs het Hermitage gekomen. Super mooi! Met van die legerbusjes ervoor, dus helemaal Rusland stijl. Om bij het fort te komen moesten we een behoorlijke brug oversteken. Hier was een behoorlijk gure, snijdende wind dus een pittige oversteek. Eenmaal aan de overkant en uit de wind enigszins aan het soort van opwarmen, zien we een ......... gaan zwemmen. Ik heb er gewoon geen woorden voor. Maar goed dit was dus een man met een klein zwart zwembroekje aan die besloot om te gaan zwemmen terwijl het rond het vriespunt was. Heeeeel bijzonder.

Een bijgekomen van de verbazing naar het fort gegaan. Hier een muntje gedraaid (hiep hiep hoera) en naar de Kathedraal geweest. Deze kathedraal heeft een enorme gouden piek op het dak staan, maar dat is nog niets in vergelijking met de binnenkant. Kom je binnen, valt je blik direct op een immense hoeveelheid gouden versiering. Het is echt overweldigend. Ook niet uit te leggen. Na deze bezienswaardigheid naar de gevangenis van het eiland gegaan. Dit is waar je terecht komt als je wat van dat goud mee wilt smokkelen of een fout grapje over Poetin maakt. De gevangenis is niet bepaald een pretje, het ziet er uit als een echte gevangenis. Compleet met stalen bed, dunne matras en verder niets. Bij elke gang zat er een bewaker wat het ook een wat echter gevoel geeft. Erg interessant.

Na dit fort nog een miljoen kilometer gelopen en over twee bruggen heen gewandeld. Leuk de sfeer van de stad geproefd en nog vele dingen zoals het nieuwe Hermitage en de Izaak Kathedraal gezien. Nog heerlijk geluncht (omstreeks 4u) bij een tentje dat Bon Garçon heet. Daarna nog even verder gewandeld naar het metrostation. Helaas was de ingang van het metrostation gesloten tot half zeven en wees een lieve Russische mevrouw de weg naar de andere ingang. Dus nog even een ommetje ter verhoging van de feestvreugde. Terug bij het hotel nog even een rondje om het hotel gelopen. Even de ereronde ter afsluiting van de eendaagse. We hebben rond de 11/12km gelopen, dus eigenlijk wel een medaille verdiend...

In de avond bleven we dichtbij het hotel en gingen we eten bij een restaurant dat Steak Story heet. Het zit onderaan een mistroostig, communistisch grijs flatgebouw en het is super mooi en verzorgd. Het restaurant heeft de stijl van een Canadese chalet met heerlijke stoelen en is ruim opgezet. Hier hebben we 'echt' Russisch gegeten. We zijn begonnen met Borsch. Dit is een rode bietensoep. Echt heerlijk! 1000x beter dan de tomatensoep uit zak van mister Unox. Daarna hebben we beef Stroganoff genomen. En wat bleek? Meneer Honig (of Mevrouw Knorr) neemt ons allemaal in de maling. Beef Stroganoff is helemaal niet rood en helemaal niet superpittig. Het is een heerlijk romige saus met champignons, mosterdzaad, pecorino en andere dingen. Mega verrassend en mega lekker. Dus ik moet meneer Knorr of mevrouw Honig maar eens een brief sturen. Na een lekker kopje thee en een lachbui om hondjes met rare truien en 'paarden'staartjes weer terug naar het hotel om van de welverdiende nachtrust te gaan genieten.

Liefs uit St.Petersburg

P.s. Erg leuk alle reacties!

• 21 Oktober 2014 - 21:14

Mama:

Hoi Sneeuwelientje!!!

Hoe krijg je het voor elkaar om in een sneeuwstorm een rokje aan te hebben!!!
    Wat zullen die gebouwen er idd prachtig uitzien met sneeuw Dat worden vast weer veel mooie foto's .
    Wel stoer dat jullie gewoon doorlopen ondanks het weer hoor!

En dat je nu ook echt russisch hebt gegeten dat kan ook weer niet iedereen zeggen. De dag beginnen met scrambled egg's is ook niet verkeerd.

Ik wens jullie morgen weer zo'n leuke dag !!
    En super de foto's en filmpje dat je via whats app stuurde.Ik was zo benieuwd hoe die kerk vh verspilde bloed er uit zou zien.

Xxx mama

• 21 Oktober 2014 - 21:43

Evert:

Hay Nicole,

En dat allemaal op één dag?? Alleen van het lezen al raak je uitgeput!
    Maar .............. voor een beetje sportfiguur zijn die paar km-ters toch een makkie en ........ na je verhaal weet ik weer waarom ik niet in rok op vakantie Ruswaarts ga.

Gooi er morgen nog zo'n dag tegenaan, succes en
    Hooii

Evert

• 22 Oktober 2014 - 00:44

Stefan:

Hey Nic, agh ja die 11/12km dat doe je normaal hardlopend en dan heb ik geen medelijde zoals nu haha. Wel leuk verhaal en vanaf nu mag je ze zelfs ''iets'' langer gaan maken hoor haha.

Steef

• 22 Oktober 2014 - 10:30

De Buurtjes:

Hoi buurmeisje,

Wauw, van NYC naar Neeltje Jans naar St. Petersburg: jij komt nog eens ergens ;-)! Heel leuk je ervaringen daar te lezen. We kunnen het bijna voor ons zien, zo mooi als je het allemaal omschrijft. We wensen je/jullie nog heel veel plezier daar, maar dat komt ongetwijfeld helemaal goed. Geniet er maar lekker van meis!

Veel liefs,
    Je (oude) buurtjes

• 22 Oktober 2014 - 12:31

Paps:

Harstikke leuk om dit allemaal weer te lezen hoor, jullie stampen de dagen wel tjokvol haha.
    ben benieuwd of er een klein fotobook van komt zou leuk zijn hoor. heb je nog erg in je starbucks koffie beker want die hoort bij de verzameling hoor.
    Geniet nog heel veel daar want het is weer super hoor , hier keihard aan het werk nu haha.
    Tot morgen meissie en dikke kus van hier.

xxx paps