Walking in a winterland - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu Walking in a winterland - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu

Walking in a winterland

Door: Nikol

Blijf op de hoogte en volg Nicole

24 Oktober 2014 | Rusland, Sint-Petersburg

Walking in a wonderland was wel een beetje het thema van deze dag. Eigenlijk was het weer een verrassende dag. Het plan was om rustig aan te doen en een beetje in het hotel te hangen en alles in te pakken. Dit was een goed plan... Tot we rond acht uur uit het raam keken. Het was een echt winterlandschap, compleet met sneeuw schuivende mensen. Prachtig! Dus het plan was totaal veranderd en we gingen snel ontbijten e.d. en op pad.

De sneeuw in Rusland is niet zoals in Nederland. In Nederland is het eigenlijk vooral vies en nat. In Rusland plakt het niet, het is geen poeder, het zijn hele mooie sneeuwkristallen die op hun gemak naar beneden dwarrelen en lekker rustig op de straat liggen. Het geeft een heel mooi effect op bijvoorbeeld het Hermitage.

We hebben weer een wandeling gemaakt langs de kerk van het verspilde bloed, het Hermitage en door gelopen naar de Isaak Kathedraal.. Ja ja weer een kathedraal. Ik kom nog net niet gelovig terug. Na een wandeling door de vrieskou kwamen we aan bij de kathedraal. Deze is weer heel verschillend met de anderen. Deze heeft namelijk een klassiek Romeinse bouw. Als je de temperatuur even een graad of twintig zou opschroeven, dan lijkt het net alsof je in Rome voor het Pantheon staat. De binnenkant van de kerk was ook weer verbluffend met al dat goud en pracht en praal. Het thema van de kerk was volgens mij 'het laatste avondmaal', dit heb ik namelijk een keer of vijf terug gezien in de kerk en vanaf 1 plek zag je het zelfs al drie keer hangen.
Na al deze avondmalen gingen we de kerk op. Dit waren behoorlijk wat treden, maar lang niet zoveel als de Chinese muur. Dus wel te doen. Boven was er een fantastisch uitzicht over de stad. Fenomenaal. Als je de laatste dag de stad van boven bekijkt, herken je zoveel. Echt heel gaaf. Wat ook niet verkeerd was, was het zonnetje dat scheen. Dus ik heb Sint Petersburg gezien in het donker, met droog weer, met sneeuw en met een zonnetje. Check check dubbel check.
Na de laatste foto's en nog een laatste kopje warme chocolademelk was het tijd om terug te gaan naar het hotel.
Hier alles snel ingepakt en uitgecheckt. Helaas begon toen het gedonder van de transfer. Onze reisagent in Rusland had niet begrepen dat als je in een ander hotel zit, dat je daar ook opgehaald wilt worden. Heel vreemd, maar ja. Na 1.5u wachten kwam Andrei ons ophalen bij het hotel. Toen nog even de laatste toeristische toer door de stad gehad. Op het vliegveld was het weer wachten wachten wachten. Vervolgens geland in Tallin en weer wachten wachten wachten. Het laatste stuk was ronduit tropisch. De verwarming stond sky high en het was heel plakkerig en zweterig. Zeker te bedenken dat ik nog op -4 gekleed was. Bah bah bah. Het was dan ook heerlijk toen we weer letterlijk op Nederlandse bodem stonden. Na nog even op de auto gewacht te hebben, weer lekker naar huis.

Kortom: St. Petersburg is een top stad. Super mooi en een echte aanrader. Zeker in deze tijd! Een laagje sneeuw maakt alles mooier.

Liefs,
Nicole

• 24 Oktober 2014 - 13:25

Mama :

Hoi Nicole,

Wat een prachtig gezicht zal dat geweest zijn, de sneeuw op al die mooie gebouwen !!
    Aan je reisverslag is te zien dat jullie het super leuk hebben gehad, veel gelopen en gezien hebben.
    Ik zou er zo naar toe willen om al die mooie dingen zelf tezien!

Voorlopig geniet ik van je verhalen en vele foto's en kijk ik naar de leuke echte Russische kadootjes die je voor ons hebt mee gebracht.

Het was weer leuk om je verslag te lezen en zo een beetje mee te maken wat je beleeft in het verre Rusland !!

Liefs mam

• 24 Oktober 2014 - 15:02

Evert:

Hay Nicole,

In stijl afgesloten en ........ goede verhalen.Vanaf nu op naar de volgende reis. Beetje jammer dat er tussendoor nog gewerkt moet worden.

Hooii

Evert

• 24 Oktober 2014 - 20:04

Paula:

Bedankt, dat ik weer met je mee mocht op vakantie. Waar we ook heen gaan, door jouw ogen, ziet heel de wereld er mooi uit!! Heel veel liefs xxxxx