Chapter three: verrassend Zuid-Afrika - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu Chapter three: verrassend Zuid-Afrika - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu

Chapter three: verrassend Zuid-Afrika

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

02 Augustus 2019 | Zuid-Afrika, Krugersdorp

Hallo!

Het eerste nieuws van Zuid-Afrikaanse bodem. Na een goede vlucht vanuit Mauritius aangekomen in Johannesburg. Onder een goede vlucht versta ik: weinig tot geen turbulentie, een prima maaltijd en goede entertainment (deze keer niet mede mogelijk gemaakt door M.B.).

Aangekomen in Johannesburg, en de huurauto opgehaald (een prachtige Toyota Etios), probeerden we er met gierende banden uit te komen. Dit verliep niet helemaal soepel, aangezien we twee keer verkeerd reden. Verder was het ook bijzonder dat er veel mensen op hun gemak over de snelweg wandelden.

Maar goed na zo’n twee uur rijden kwamen we aan in Middelburg. Hier begon het al goed: een vriendelijk ontvangst, een mooie kamer en een zonnetje. Op aanraden van de gastvrouw gingen we eten bij Buddies BBQ wat een goed advies was. Daarnaast nog even wat inkopen gedaan in de Superspar. Hier is de Spar trouwens niet krankzinnig duur. Wel was het weer even wennen om aangestaard te worden vanwege je uiterlijk (maar dat is in Azië ook altijd weer even wennen).

De volgende ochtend hebben we goed ontbeten met flinke koppen warme thee (het was er vijf graden) en gingen we op pad. Op weg naar Graskop. Onderweg veel mooie landschappen gezien, zoals de Schoemankloof. Ons pausmobiel vond het toch af en toe lastig om steil omhoog te gaan. We gingen dan niet harder dan 60 km/u. Wel gaf het genoeg tijd om van het uitzicht te genieten!

Onderweg naar Graskop zijn we gestopt bij de Lone Creek Falls. Een ontzettend mooie waterval. Hierna door gesjeesd naar Graskop. Hier werden we heel vriendelijk ontvangen door Mathilde en zij gaf ons heel veel handige tips. Na de lunch zijn we op pad gegaan. We gingen naar het park de Hoge Veluwe. Of eigenlijk niet. Op de Veluwe kom je minder Nederlanders tegen dan hier. Ik ben dan ook gestopt met ‘Hello’ zeggen en zeg nu standaard ‘Halloooo’ met een lekkere Rotterdamse o.
We gingen dus naar de Panorama route. Allereerst zijn we doorgereden tot het einde. Dit was de Three Rondavels. Prachtig! Alsof ik in het fotoboek van m’n ouders was gestapt en bevond in Horseshoe Bend. De volgende stop was bij Bourke’s potholes. Het was oké en ziet er op de foto’s eigenlijk beter uit dan ter plekke. Lowveld uitsigtpunt was daarna de place to be. Zeker een mooi uitzicht. De laatste stop was bij de Lisbon Falls. Drie ontzettend mooie watervallen, waarvan één behoorlijk breed. Om de rest niet af te raffelen zijn we naar het stadje gegaan. Hier hebben we de bolide weer laten vol gooien en wederom wat inkopen gedaan. In de avond hebben we gegeten bij de Garden Shed en dit was erg goed. Het was een avond vol Zuid-Afrikaanse gerechten en dat betekent ander vlees dan normaal. Springbokcarpaccio - krokodillenkebab - struisvogelfilet - hertenstoofpot. Heel verrassend, maar erg smakelijk. Daarnaast lijkt bijna alles op biefstuk of op kip.

Na een nachtje dat halverwege verstoord werd door een schijnwerper die aanging omdat de stroom uit was gevallen, weer op pad gegaan. De eerste halte was Harry’s pancakes. Mijn ontbijt bestond dan ook uit een echte pannenkoek met een banaan er in en met kaneelsuiker (For you: zimmt zucker).
Het ontbijt was goed, maar de bediening echt ontzettend langzaam. Het duurde al twintig minuten voor mijn thee naar de tafel kwam.
Al met al konden we met een volle buik op pad. Het laatste deel van park de Hoge Veluwe: de Pinnacle & God’s Window. De Pinnacle was een hele grote op zichzelf staande rots. Alleen dat was niet wat de aandacht trok. Het wildvuur aan de overkant deed dit. Aardig groot en ze waren druk bezig met het blussen ervan. God’s window was een beetje mistig. Het regenwoud vol Nederlanders was wel geinig.

Hierna op pad naar het Wildlife Area. De weg er heen verliep soepel. Wel nog even moeten remmen vanwege een wildvuur langs de weg. De laatste 11km was onverhard, maar ook dit viel reuze mee. Het gevolg was dat we goed op tijd aankwamen. Hierdoor konden we direct mee op safari! Aangezien wij zelden iets zien, had ik mijn hoop gezet op een olifant & een giraffe.
Echter hebben wij het volgende gezien:
- Leeuwen
- Yellow bill hornbill (Zazou van de lion king)
- Kudu’s
- Zadelbekooievaar
- Impala’s
- Blauw wildebeest
- Jakhals
De leeuwen (twaalf stuks) zagen wij vrij aan het begin. Daarna zagen wij de olifanten, waar bij de leider behoorlijk verdedigend was voor de kleintjes. Hierna zijn we door het park gaan scheuren om een glimp van een neushoorn op te vangen. Dit hebben we gered en de neushoorn was er nog. Geweldig! Het is echt genieten om naar de dieren te kijken. Dat we iets gezien hebben is haast een wonder. We reden in een ontzettend krakkemikkig voertuig. Zodra deze begon te rijden kwam er een kabaal. Keihard ijzer op ijzer geluid. Maar dit heeft ons gelukkig niet belemmerd!
Terug bij ons verblijf, een heuse boomhut, hebben we heerlijk gegeten en zijn we naar bed gegaan. De volgende ochtend hadden we bezoek. Een vervetaapje keek door het raampje van onze boomhut. Die was waarschijnlijk aapjes aan het kijken. Dit was het begin van veel goeds! Om onze boomhut was het gedurende de dag erg druk. Er waren namelijk giraffen vlakbij. Kudu’s die onderdoor liepen. Zebra’s die grazend langs wandelden. Geweldig!
De volgende ochtend stonden we vroeg op. We hadden namelijk een Bushwalk met ranger Mike. We werden nog even verwelkomd door een aantal Impala’s voor we op pad gingen. De bushwalk was erg interessant. Veel vogels, een giraffe en vier wrattenzwijnen gezien. Verder heel veel uitleg, ook over sporen e.d. Wat wel erg leuk was, omdat wij een sporenboekje hadden aangeschaft en al aan het doe-het-zelven waren geweest. Hierna zat ons avontuur hier er op en was de volgende stop in Ermelo!

Doeidoei!

Nicole & Steven

• 03 Augustus 2019 - 13:18

Anneke:

Oh oh oh bofkonten, niet alleen zien jullie er prachtig uit, jullie maken ook nog prachtige "dingen" mee. Gelukkig nam M.B. een andere afslag.......
    Wat hebben jullie weer veel gezien, en van al die eetverhalen, hmmmm krijg er trek van.
    Het blijft super leuk om jullie avonturen te lezen, en zo een beetje mee te reizen.
    Ik kijk uit naar het volgende avontuur, Enjoy, have fun & take care
    Anneke

• 03 Augustus 2019 - 13:29

Patricia:

Jullie hebben zoveel geluk! Dat mag ook weleens! Zo leuk, al die Nederlandse plaatsnamen. Weer een mooi verhaal, op naar de volgende!

• 03 Augustus 2019 - 15:26

Paps:

Wat weer een ervaringen hoor jullie maken ook van alles mee haha. Wel weer super ervaringen hoor en leuk om telezen.
    Xx paps

• 03 Augustus 2019 - 15:31

E:

Hay Vakantievierders,
    Het is natuurlijk voor de hand liggend, maar daarom niet minder leuk. Met zijn 2-en in een boomhut, dus jullie gaan voortaan door het leven als Tarzan & Jane. Waarvan akte!
    Het blijft knap om zoveel vreemde dingen mee te maken, maar nog knapper om zoveel te zien.
    Voor de komende dagen een prettige voortzetting van de reis gewenst ............... de mazll en
    Hooiiii,
    Evert

• 03 Augustus 2019 - 18:35

Janny En Jan:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken en welke dieren jullie al gespot hebben.
    Op naar de zogenaamde big five!
    Mijn herinneringen aan dit prachtige land komen weer terug.
    Veel plezier en maak veel mooie foto's van het landschap en van de vele mooie wilde dieren in Z Afrika.
    Janny en Jan

• 04 Augustus 2019 - 09:07

Mama:

Hallooooo,
    Wat super dat jullie zoveel dieren hebben gezien!
    Je weet het nooit en met wilde dieren zeker niet èn jullie hebben daarmee nou eenmaal niet altijd geluk! Maar deze vakantie wel , geweldig !
    Ook de boomhut is een topper dus ga zo door!
    Geniet lkk samen van al het moois En deel het met ons
    Ik kijk uit naar het volgende verslag !
    Dikke X mama

• 04 Augustus 2019 - 16:22

Lia:

Hallo,

Ik vind de boomhut geweldig!!
    En wat hebben jullie al veel gezien.
    Goede reis en doe voorzichtig he!

Groetjes, XXX

• 05 Augustus 2019 - 03:23

Riet:

Wat een beeldend verslag weer. Ik zie echt van alles voor me. Vooral de boomhut en haar/zijn bezoekers! Wat een enorme wereldreizigers zijn jullie toch! Lekker verder ontdekken en genieten. Liefs, Riet