Magnifiek Moskou en Communistisch Kremlin - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu Magnifiek Moskou en Communistisch Kremlin - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Nicole Laurijssens - WaarBenJij.nu

Magnifiek Moskou en Communistisch Kremlin

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

04 Augustus 2015 | Rusland, Moskou

Moskou

Hallo hallo!

Helaas geen begroeting in de taal van het land zoals jullie van mij gewend zijn. Dit komt omdat ik geen Russische les gehad en van de Russische taal niks te maken valt. Daar komt bij dat het Cyrillische schrift een soort van geheimschrift is, dus alles bij elkaar hou ik het maar gewoon op hallo!

Zoals ik al had verteld was onze eerste stop in Moskou. Deze keer konden we gelukkig een beetje een degelijke tijd weg van huis en was Schiphol echt in actie te zien in plaats van al die keren met slaperige stewardessen en gesloten winkels etc. Onze vlucht ging om 21.15u, daarvoor nog even geld gehaald bij het GWK. Hier werd ons er op gewezen dat wij geen Roebels meer terug konden wisselen, dus dat we eigenlijk alles moesten opmaken. Dit is voor mij natuurlijk geen probleem.

Na het ophalen van alle buitenlandse duiten verliep de douane en het boarden eigenlijk van een leien dakje. De vlucht was ook prima, zelfs nog een hele maaltijd gekregen. In Moskou ging het ook naar behoren, alleen was er 1 verrassing. Wij hadden onze bagage doorgelabeld naar de Malediven en die moesten we tussentijds ophalen. Alleen gingen wij natuurlijk van het vliegveld af en waren we daardoor bij een andere bagageband, maar volgens de nauwelijks Engels sprekende mevrouw was dit geen probleem.

Dus wij op weg naar het shuttlebusje naar het hotel. Ongeveer tien minuten gewacht en naar het Skypoint hotel. Hier hadden wij een bijzondere kamer. Het voelde een beetje aan als een bezemkast, want er was geen raam. Ook was er een deur met er achter een soort van kastruimte die van binnenuit op slot kon. Hmm.. Best bijzonder. Het bijzonderste was eigenlijk wel het dekbed. Dit was een 1 persoonsdekbed over de breedte van het bed neergelegd. Om half drie 's nachts hadden we niet zoveel zin meer om naar de receptie te gaan, dus hebben we hem maar gedraaid..

De volgende ochtend weer (te) vroeg, fris (not) & fruitig (not) aan een Russische ontbijt. Prima ontbijtje, niks over te klagen. Hierna gingen wij met de shuttle bus en Aeroexpress naar het Kremlin. Hier hadden wij namelijk om 10u een date mee. Wanneer je leest en hoort over de Aeroexpress, dan komen bij mij haast bullettrain verwachtingen naar boven en denk ik aan een supersnelle aërodynamische trein. Helaas is dit eerder een soort van boemeltreintje waarmee we ook nog eens een half uur stil hebben gestaan, dus wij kwamen te laat voor onze date met het Kremlin. Bij het Kremlin waren er ontzettend veel mensen en was het maar goed dat wij vantevoren kaartjes hadden besteld en deze alleen even hoefden om te wisselen. Om het Kremlin in te komen, moesten we natuurlijk weer door allerlei poortjes. Deze meneer was zeer behulpzaam, want hij bleef in het Russisch herhalen wat ik moest doen..
Maar goed.. Al met al op weg naar de wapenkamer. In het Kremlin is er geen ruimte voor eigen initiatief. Er is 1 weg en zo ga je, niet anders. Dus wij moesten bijna door een fanfare en kregen een berisping toen wij op de straat liepen in plaats van op de stoep (waar hekken voor heen stonden). Er is namelijk 1 geluid dat je constant hoort in het Kremlin en dat is een streng communistisch fluitsignaal. Je schrikt je dood en gaat zo snel als je kan weer op Poetins aangegeven pad lopen.

Al met al in de wapenkamer (Where all the magic happens) aangekomen, weliswaar twee uur later dan gepland. Ik was dus heel de tijd bang dat we er niet meer in mochten. Gelukkig viel het mee en hebben we heel veel pracht en praal kunnen bekijken: gouden schalen, zilveren schalen, met edelstenen ingelegde bijbels, goudklompjes, kroonjuwelen, diamanten, Fabergé eieren, gouden koetsen etc. Na dat we hier letterlijk uit werden gewieberd, onze tijd was op.. Gingen we naar het kathedralenplein. Dit is net als alles in het Kremlin, over de top. Hier was niet 1, niet 2, niet 3, niet 4, niet 5, maar 6 kathedralen. Bij elke kathedraal kon je een plattegrond meenemen, met veel informatie over de schilderingen en de rest van de blablablabla. Persoonlijk vond ik de buitenkant mooier dan de binnenkant, maar dat is mijn mening..

Na het Kremlin gingen we even een hapje eten. Het eten zou tot drie keer toe 'zo' komen, dit duurde uiteindelijk meer dan een uur. We hadden beef Stroganoff en de hoeveelheid voor 1 persoon was verdeeld over twee borden, de aardappelpuree was koud, maar verder was het wel lekker. Toen wij net klaar waren met eten, kwam er een mega regenbui.. Dus hebben wij het afrekenen net zolang gerekt als we de tijd at dat wij hebben gewacht op het eten, met als gevolg een zonnetje toen wij naar buiten liepen. Hierna hebben wij het rode plein rond gewandeld. Mooi, groot en behoorlijk indrukwekkend. Niet veel bijzonders over te zeggen, alleen maar dat je je ogen uitkijkt. Na nog wat gewandeld te hebben en het oude KGB gebouw te hebben bewonderd (wat behoorlijk tot mijn verbeelding spreekt, zeker door de serie The Americans), was het tijd voor wat te eten. In het vliegtuig had ik gekletst met een Russische man en hadden we tips gekregen over waar en hoe en ook over waar te eten. Dus braaf al wij zijn, hebben we deze insider tips gebruikt en bij een Russisch restaurantje in jaren '60 stijl met Russische Schlagermuziek gegeten. Natuurlijk een lokale specialiteit. Vooraf hadden we varenki genomen. De ober probeerde ons dit uit te leggen in een soort van Engels/Russisch mengsel. Uiteindelijk Google translate erbij gepakt en maar gevraagd wat hij ons kon aanbevelen. Wij waren dus behoorlijk benieuwd. Het was een prima aanbeveling. Varenki is een soort van dumpling/tortellini met kip en champignons. Prima gerecht. Hier na het hoofdgerecht: beef Stroganoff voor mij. Er zijn twee dingen waar ik echt niet van hou in mijn eten: ui & dille. En deze twee dingen zaten dus met volle overtuiging in mijn maaltijd.. Heerlijk heerlijk heerlijk. En er zat als klap op de vuurpijl ook nog koude aardappelpuree bij.. Maar ach.. Je bent een avonturier of niet. Hahah. Het gerecht van Steven was minder Russisch en ook minder spannend.

Na deze Russische belevenissen met het boemeltreintje naar het vliegveld gegaan. Hier moest ik nog even mijn tas overhoop halen en moesten we een hele lange tijd wachten bij een behoorlijk geagiteerde Russische Olga voor de paspoortcontrole. Uiteindelijk naar de gate. Het vliegveld van Moskou is niet een vliegveld waar je 20u wil blijven, dus ik ben heel blij dat we het visum geregeld hebben.

Groetjes en het volgende bericht komt vanuit Maafushi.

• 04 Augustus 2015 - 11:53

Evert:

Hay Nicole,

Haha. De meeste mensen beleven tijdens zes maanden backpacken in de binnenlanden van Belgisch Congo minder dan jullie bij een simpele tussenstop in Moskou. Zo te zien zit de stemming erin, dus .............. gewoon doorgaan.
    Hooii
    Evert

• 04 Augustus 2015 - 13:42

Rijka En Wim:

Ha-die-Nicole en Steven,

Wij hebben met plezier het verhaal Moskou gelezen, het is wellicht een soort discipline die de
    Russen met hun gefluit willen bereiken.
    Wat het eten betreft had Nicole pech, Steven niet maar jààà die had minder Russisch genomen.
    Zien de verslagen weer van jullie tegmoet, veel plezier en hou de Zonzijde.

Rijka en Wim

• 04 Augustus 2015 - 17:02

Paps:

Jeetje hay reizigers wat een belevenissen weer daar , jullie maken wat mee hoor wat een verhalen en ja weer op zn nicoles geschreven net alsof we er zelf bij zijn hahaha . Op naar de maladive waar we al menig foto van hebben gezien, hoop dat jullie camera genoeg waterdicht is en niet is volgelopen. Nu op naar de coaktails en dreams daar en palmbomen.

xx Paps

• 04 Augustus 2015 - 17:23

Steef:

Heey Nic en Steven,

Leuk verhaal hoor, en wat eten betreft, door het minder Russische eten had Steven wel de lekkere dingen haha.

Steef

• 04 Augustus 2015 - 18:04

Mama:

Hallo reizigers!

Gelukkig is reizen met Nicole nooit saai dus daar is jullie bezemkast /kamer een goed voorbeeld van.
    Wel leuk dat jullie de pracht en praal van het Kremlin hebben gezien, toch net iets minder gewoon dan de London Eye van 2 weken geleden !

Ik kijk weer uit naar het volgende verslag en mss is eten daar smakelijker dan in Rusland

Veel plezier en geniet maar lekker op tropisch eiland !!
    Dikke x mama

• 06 Augustus 2015 - 19:46

Riet:

Hoi Nicole, leuk om weer een reisverslag van jou te lezen. Wat een ondernemend type ben je toch. Ben heel benieuwd naar je zon, zee en relax modus verhalen. Geniet ervan samen!

• 08 Augustus 2015 - 10:26

Evert:

Vraagje: Gaan jullie nog op walvissafari?